Image
Västlänken Deletapp Haga.
Västlänken Deletapp Haga. Bild: ABAKO arkitektkontor AB

Peab får miljarduppdrag på Västlänken

Bygg/Arkitektur Peab har fått uppdraget att bygga en del av Västlänkens deletapp Haga-Rosenlund i Göteborg. Beställare är Trafikverket och kontraktssumman bedöms uppgå till 1,5 miljarder svenska kronor.
Publicerad den 4 April 2024
Station Haga sett från kanalen. Bild: Gottlieb Paludan Architects och AFRY
Station Haga sett från kanalen. Den nya, underjordiska tågstationen i Haga kommer att ha tre uppgångar och byggas i flera plattformar. Bild: ABAKO arkitektkontor
Den nya, underjordiska tågstationen i Haga kommer att ha tre uppgångar och byggas i flera plattformar. Spårvagnshållplatsen på Station Haga. Bild: Gottlieb Paludan Architects och AFRY
Spårvagnshållplatsen på Station Haga. Projektet beräknas vara färdigställt 2029. Bild: Gottlieb Paludan Architects och AFRY
Projektet beräknas vara färdigställt 2029.

Västlänkens deletapp Haga är uppdelad i fyra byggentreprenader och en installationsentreprenad. Nu har Peab tilldelats den första byggentreprenaden, Rosenlund, som är ett av Sveriges mest utmanande anläggningsprojekt. Uppdraget innebär att Peab ska bygga en del av den underjordiska pendeltågsstationen på en sträcka av cirka 250 meter. Utöver detta är byggentreprenaden belägen mitt i kärnan av Haga och stor hänsyn måste tas till omgivningen.
– Att vi har fått uppdraget att bygga deletapp Haga-Rosenlund är mycket glädjande och visar att Peab och vår organisation är konkurrenskraftig för projekt av den här storleken. Haga-Rosenlund är en viktig knutpunkt i Göteborgs kollektivtrafiknät och stationen kommer att bidra till ökad tillgänglighet i området, säger Berth Larsson, regionchef på Peab.

Den nya, underjordiska tågstationen kommer att ha tre uppgångar och byggas i flera plattformar, med fyra spår, en mellanplan i norr med plats för cykelgarage samt ett mellanplan i söder som mynnar i Handelshögskolan.
– Vi har stor kännedom om de stora uppdragen i Göteborgsområdet och det är en stor fördel för oss att jobba lokalt. Vi är vana att jobba i områden med hög belastning av trafik och pågående verksamheter och vi tar alltid hänsyn till tredjeman och omgivning. Vi har höga krav på kvalitet, säkerhet och miljö i alla våra projekt, fortsätter Berth Larsson.

Uppdraget är en utförandeentreprenad med omgående start och projektet beräknas vara färdigställt 2029.

Projektet orderanmäldes i det första kvartalet 2024.

- Redaktionen
red@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige