Andelen av konsumenterna som e-handlat minskade till 64 procent från förra månadens 67 procent. Det är även lägre än förra årets 66 procent i februari månad, men fortsatt betydligt högre än andelen som e-handlade i februari 2020, precis innan pandemins utbrott. Varor från apotek var i likhet med i januari den populäraste kategorin att e-handla.
– Avvecklingen av pandemirestriktionerna i februari är sannolikt den främsta orsaken till minskningen i andelen e-handelskonsumenter. Det var väntat att fler än på länge skulle handla i fysiska butiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Även om andelen e-handelskonsumenter minskade i februari är det primärt ett lägre genomsnittligt köpbelopp bland de som e-handlar som förklarar den minskande omsättningen inom e-handeln. Det genomsnittliga köpbeloppet var hela 15 procent lägre i februari 2022 jämfört med samma månad förra året.
– Det genomsnittliga köpbeloppet i februari 2022 var dessutom det lägsta som uppmätts i E-handelsindikatorn sedan mars 2020. Omsättningen inom e-handeln ligger fortsatt på klart högre nivåer än före pandemin tack vare fler som handlar, men man kan konstatera att högtrycket inom e-handeln för närvarande mattas av, säger Johan Davidson.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.