För att klara Stockholms framtida utveckling behöver vi lära av misstagen som begicks under modernismens framfart i city under mitten av förra seklet. De omfattande rivningarna och betongkulturen med brutala trafikleder mitt i city skapade sår i staden. Det är nu hög tid att gräva ned Centralbron och bana väg för ett modernt och hållbart city, menar Moderaterna.
– Efter alla dessa år är såväl Centralbrons konstruktion som modernismens ideologiska betongbrutalism uttjänta. Stadsplaneringen under mitten av förra seklet tog avstamp i massbilismen och en medveten fysisk segregation av människor. På denna sida millennieskiftet måste vi alla stå upp för att den tiden är förbi. Att gräva ned den del av Centralbron som hanterar biltrafiken vore ett bra första steg, säger oppositionsborgarrådet i Stockholms stad Joakim Larsson (M).
– Betong och motorväg dominerar där istället för Stockholms vattenlinje som skulle kunna framträda. Att gräva ned Centralbron är tillsammans med vårt förslag om en ny stadsdel med 10 000 bostäder på Loudden ett exempel på hur vi bygger ett modernt och hållbart Stockholm för framtiden. Vårt förslag för Centralbron innebär att ytor för nya bostäder längs Klara Strand frigörs och att Riddarholmskanalen åter kan öppnas upp, säger Joakim Larsson.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av CDVI
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.