Miljö- & Teknikavdelningen på Kävlinge kommun har utrett möjligheterna att ha en samordnad förvaltning med kommunens allmännyttiga bostadsbolag KKB. Kommunen har beslutat att samordningen ska ske i bolagsform. Nästa steg blir att organisera kommunens fastighetsägande i bolagsform och att överföra de samhällsnyttiga fastigheterna dit. Ägandet kommer att ske i ett systerbolag till KKB.
Syftet med sammanslagningen är möjligheten till effektivare fastighetsförvaltning och en högre grad av professionalisering inom nyproduktion, drift och administration. Möjligheterna till en ökad specialistkompetens förbättras avsevärt genom att två parallella organisationer blir en. Ekonomin mellan systerbolagen kommer att skiljas åt genom en tydlig gränsdragning.
– Det är en oerhört spännande utveckling vi har framför oss. Omfattningen på verksamheten ökar med 50 procent och fastighetsbeståndet omfattar nu drygt 300 000 kvadratmeter. Detta ger KKB en styrka för att konkurrenskraftigt klara och hantera framtida utmaningar, säger Mats Åsemo, vd på KKB.
Planeringen pågår för fullt med att möjliggöra bolagiserat ägande av kommunens samhällsnyttiga fastigheter. I samband med detta har KKB:s organisation förstärkts med två nya fastighetschefer, en för lokaler och en för bostäder.
I mars månad börjar Berit Christenson tjänsten som fastighetschef för lokaler. Hon kommer närmst från Akademiska Hus där hon arbetat i nio år som områdeschef och dessförinnan har hon jobbat på Stadsfastigheter i Malmö.
För bostadsbeståndet anställs Kristofer Lindahl som påbörjar sin tjänst i april. Han kommer närmst från MKB Fastighets AB i Malmö där han arbetat som gruppchef med bland annat fastighetsdrift.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.