– Köpsuget är på sin lägsta nivå sedan mätningen startades i maj 2013. Jag tror att det är en naturlig ambition hos många att hålla igen efter en fantastisk sommar där många har unnat sig lite extra och jag tolkar det inte som en stundande avmattning,
säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Sparande och utgifter för hemmet är de områden som flest konsumenten tror kommer öka. De största konsumtions-förändringarna finns inom kategorierna Semester och Mat & Dryck som båda spås sjunka betydligt under kommande kvartal.
Bilen är det vanligaste färdmedlet för konsumenterna vare sig de ska handla livsmedel eller sällanköpsvaror. Cykeln används däremot flitigare vid köp av livsmedel samtidigt som en relativt stor andel promenerar för att handla sällanköpsvaror. På frågan om vilket färdmedel konsumenterna skulle vilja använda oftare svarade nästan en tredjedel att de skulle välja cykeln.
– Många kunder tänker på miljön och fler skulle vilja ta cykeln när de handlar. Men bilen dominerar fortfarande och konsumenternas svar visar att bilens betydelse för handeln inte går att bortse ifrån. I stället för bil- och parkeringsförbud måste framtidens handel satsa på att främja alternativ där det är möjligt, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.
Roligast tycker konsumenterna det är att handla i en köpgalleria (36 procent), följt av i citybutiker (19 procent). Tråkigast är att handla på en bensinmack, enligt undersökningen.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.