- Jag har haft nöjet att vara ordförande i årets jury för NCSC Nordic Award. Att tävla i årets bästa köpcentrum är lite som att tävla i Eurovision Song Contest. Det är många aspekter som ska vägas in och det är många synpunkter på vad som är bra och vad som är dåligt. Och till sist väljs en vinnare som aldrig alla kan tycka är den rätta - vann rätt låt? Men vi i juryn är alla övertygade om att vi har valt rätt köpcentrum i årets tävling, säger Lars Wester, ordförande i den Nordiska juryn.
Juryns motivering:
"Det vinnande köpcentrumet har en samlad form med effektiv och lättförståelig parkering, en väl bearbetad och välkomnande entrémiljö både utomhus och inomhus och en bra masterplan med välplacerade ankarbutiker. Projektet visar hur man på ett framgångsrikt sätt kan vitalisera ett äldre och slitet köpcentrum och samtidigt förändra och förtydliga sin plats på marknaden. Bristerna ligger i kundstråkens miljö och i avsaknaden av andra samhällsfunktioner. Under ett antal år har köpcentrumet förvandlats från ett sömnigt centrum till ett modernt köpcentrum med stor livskraft i form av bra butiksmix, tydlig marknadsföring, en starkt stigande omsättningsökning och med bra läge för kollektivtrafik. En starkt bidragande orsak till köpcentrumets framgång är den kunniga och entusiastiska personalen som utför ett ”teamwork” utöver det vanliga. Årets vinnare av NCSC Nordic Awards 2014 är Gulskogen i Drammen, Norge."
Juryn består i år av ett antal mycket kunniga och erfarna personer som tillsammans vänt och vridit på alla fakta och alla intryck de fått.
Nordiska juryn 2014 består av:
Odd Gisholt, Dr. oecon i Retail, BI Norwegian Business School, Norge
Jesper Andreasen, Rødovre Centrum/fastighetsägare, Danmark
Olof Fredman, Expansion Manager, MQ/butiksägare, Sverige
Pertti Hakamaki, arkitekt, Finland
Lars Wester, ordförande i juryn, arkitekt från Wester+Elsner arkitekter i Sverige
Juryns bedömning bygger på sex huvudpunkter med olika viktningar:
Tillgänglighet 15 %
Innehåll 20 %
Arkitektur 20 %
Ledning 15 %
Marknadsföring 15 %
Ekonomi 15 %
Dessa punkter bedöms på en skala mellan 1-5 och det samlade resultatet ställs till sist mot en känslomässig bedömning som en sista check.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.