Bakom uppförandet av Clarion Hotel Post står hotellmogulen Petter A. Stordalen. Magnus Månsson från arkitektkontoret Semrén & Månsson har, tillsammans med den norska inredningsdesignern Anemone Wille Våge, bidragit med idé, ritning och inredning. Känslan man vill förmedla ska återspegla den gamla industristaden som möter det moderna samhället. Här möts historiska inredningsdetaljer med en receptionsdisk av kristallprismor. Tänk jeans och tweed – modernt, men inte minimalistiskt.
Erik Nissen Johansen från design- och identitetsbyrån Stylt Trampoli har stått för konceptualiseringen av hotellet och den internationellt framgångsrika stjärnkocken Marcus Samuelsson har utvecklat restaurang- och barkonceptet.
– Clarion Hotel Post är någonting utöver det vanliga och ett nytt landmärke för Göteborg. Vi har samlat det absolut bästa inom design, kultur, gastronomi och känsla för service. Gästerna möter många intryck redan vid incheckningen och känslan av att bo i en fascinerande miljö ska hålla i sig under hela vistelsen, säger Petter A. Stordalen.
– Vi bestämde oss tidigt för att skapa en stämning och en känsla som för tankarna till det nya Göteborg. Mörka varma färger i kombination med moderna möbler ger en mysig och ombonad atmosfär. Slutresultatet överträffar våra förväntningar, säger Anemone Wille Våge, inredninsdesigner.
Clarion Hotel Post har totalt 500 rum inklusive tre lyxigt spatiösa sviter (Rooftop Suite, Juliussviten och Elnasviten). Rooftop Suite är någonting utöver det vanliga med sin utsikt från 13:e våningen, sin pool och terrass. Hotellrummen fördelas på 17 De Luxe-rum, 70 Some extra-rum, 374 standardrum och 35 basic-rum. I den nya delen av hotellet ger höga panoramafönster en spektakulär utsikt över Göteborgs takåsar. I den gamla hotelldelen har man bevarat detaljer från 1920-talet såsom de djupa fönsternischerna och en makalös takhöjd som ger rummen rymd.
– Clarion Hotel Post representerar det moderna Göteborg och den kreativa anda som genomsyrar staden. Kulturen gör sig ständigt påmind både utanför och innanför Clarion Hotel Posts portar. Hotellet och det nya konceptet Post Office, med gratis virtuella kontor, är göteborgarnas nya mötesplats och en samlingspunkt för såväl nationella som internationella gäster, säger Daniel Stenbäck, vd Clarion Hotel Post.
Det gastronomiska utbudet på Clarion Hotel Post slår det mesta av vad Göteborg tidigare kunnat erbjuda. Marcus Samuelsson och Jimmy Lappalainen, Executive Chef Norda Bar & Grill, har flyttat sitt samarbete över Atlanten och skapat konceptet Norda – en sammanslagning av det bästa som Nordamerika och Norden kan erbjuda i matväg. Stjärnkockarna har omtolkat den amerikanska stekhustraditionen för västkustens huvudstad. Maten serveras i hotellets restauranger Norda Bar & Grill samt The Post Bar.
– Vi erbjuder vällagade maträtter som tillagas med inspirationslusta, glädje och göteborgsk kärlek. Glöm den förnäma attityden för på Norda Bar & Grill finns någonting för alla och alla är välkomna, säger Marcus Samuelsson, Co-operator, Norda Bar & Grill.
– Vi är ett av de få hotell i Göteborg som håller oss med ett eget ”Kondis” vilket är helt fantastiskt. Det blir naturligtvis ännu bättre när sötsakerna tillverkas av kocklandslagets och nu även vår egen konditor, Patrik Fredriksson, säger Fredrik Blomberg, Food & Beverage Manager.
Interiören i det nya Clarion Hotel Post i Göteborg kännetecknas, precis som den exteriöra gestaltningen, av ett igenkännande uttryck i allt som är tillagt till den befintliga byggnaden. Det ursprungliga posthuset och dess verksamhet har inspirerat såväl materialval som utformningen av mönster i tyger och mattor.
– Vi har arbetat mycket med befintliga material som granit, koppar och mässing fast på ett modernt sätt för att verkligen visa vad vi har adderat och vad vi har bevarat. Då blir det tydligt hur byggnaden har utvecklats och fått ett nytt liv, säger Helena Axelsson på arkitektbyrån Semrén & Månsson som ansvarat för inredningsdesignen i hotellet.
Presenteras av Quandify
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.