Image

Eurocommercial satsar 400 miljoner i Växjö

INVESTERING Eurocommercial genomoför en omfattande om- och tillbyggnad av handelsplatsen Samarkand i Växjö. Satsningen innebär att Samarkand för första gången får en helt ny och modern inomhusgalleria. Handelsplatsen har funnits i över 35 år och förnyas nu för att fortsätta vara framgångsrik även de närmaste decennierna. Investeringen uppgår till cirka 400 miljoner kronor.
Publicerad den 9 November 2009

Gallerian kommer att innehålla omkring 60 butiker på en yta av 22 000 kvadratmeter med cirka 50 procent kläder och resterande ytor fördelade på skor, sport, assessoarer, service, hälsa, skönhet, elektronik, media, restaurang, café och heminredning. 75 procent av den uthyrbara ytan är redan kontrakterad och ett mycket stort intresse finns för att etablera sig på resterande ytor.

Den nya gallerian kommer att integreras med befintliga och intilliggande Ica Maxi samt med de befintliga volymhandelsenheterna Systembolaget, Intersport och OnOff.
Den totala investeringen beräknas till närmare 400 miljoner kronor.

Satsningen i Samarkand kommer även att omfatta förbättringar av trafik och parkeringar i samarbete med Växjö Kommun. Bland annat tillkommer en helt ny parkering öster om centret samt två nya rondeller.

Samarkand som handelsområde har ett upptagningsområde med cirka 180 000 invånare. I Samarkands närhet har det under det senaste decenniet tillkommit många aktörer inom volymhandelssegmentet med hemelektronik, bygg och heminredning vilket har varit positiva tillskott till Växjös externhandel. Det som Eurocommercial nu skapar har saknats i marknaden och kompletterar det befintliga utbudet väl.

Den totala ytan inom Samarkand när detta projekt har genomförts kommer att uppgå till cirka 56 000 kvadratmeter och beräknas omsätta cirka 1,5 miljarder kronor. Eurocommercials del är 28 000 kvadratmeter.

Centret planeras att öppna i etapper under 2010 och i början av 2011.

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Visar att vi menar allvar med vår satsning i Finland"

Bolag Strawberry fortsätter sin expansion i Finland. Nu står det klart att bolaget tar över anrika Hotel Katajanokka på Skatudden i Helsingfors – och etablerar Clarion Collection på den finländska marknaden. Strawberrys etableringschef Daniel Stenbäck berättar för Fastighetssverige om betydelsen av att lansera Clarion Collection i Finland, om Helsingfors som hotellstad och om hur den finländska hotellmarknaden står sig kontra den svenska.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige