Räkenskapsåret
Belopp inom parentes avser maj–december 2015 (8 månader). Resultatposter jämförs med maj–december 2015 även om denna period inte är helt jämförbar med räkenskapsåret. Agora bildades först i februari 2015 varför inga jämförelsesiffror för motsvarande period föregående år finns att tillgå.
• Resultat efter skatt uppgick till 92 Mkr (80) vilket motsvarar 3,21 kr per stamaktie före utspädning (3,72).
• Hyresintäkterna uppgick till 330 Mkr (159).
• Driftsöverskottet uppgick till 150 Mkr (78).
• Förvaltningsresultatet uppgick till 49 Mkr (20).
• Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 66 Mkr (91) och realiserade värdeförändringar uppgick till 1 Mkr (0).
• Nettoinvesteringar i fastigheter uppgick till 67 Mkr (26).
Vd Wilner Anderson kommenterar:
- 2016 var vårt första hela verksamhetsår. I backspegeln kan jag konstatera att vi följt vår affärsidé och våra planer för att genomföra den. I de allra flesta avseenden har processer, rutiner och arbetssätt nu etablerats till en konstruktiv vardag av utförande, baserat på kunskap och ambition. Utförandet sker av den grundorganisation som under året blivit i det närmaste komplett, med mycket erfarna, kunniga och engagerade människor. Vi har skapat en mycket stabil bas att bygga vidare på inför framtiden.
- Det jobb som gjorts bekräftas också av ett stabilt och ökande resultat.
- Vårt köp i höstas av Punkt och Gallerian i Västerås är ett mycket viktigt steg, som tillsammans med Centra ger oss en tung och strategisk position i Västerås, med stora möjligheter under de kommande åren.
- Det löpande förbättringsarbetet i form av fyllande av vakanser, genomgång av hyresgästmix och kommersiella och tekniska förbättringsåtgärder fortsätter naturligtvis, det pågår varje dag.
- Vi försöker ständigt finna sätt att göra våra hus och platser mer attraktiva, mer funktionella och mer effektiva. Detta gäller såväl för våra besökare, detaljister som för oss själva. Under de första veckorna i år har vi på plats gått igenom alla våra fastigheter och uppdaterat våra affärsplaner. Därmed har vi en karta och färdplan för 2017 och framåt.
- Ett av de områden vi kommer att fokusera på under året är miljö-, kvalitets- och hållbarhetsfrågor. Därför förstärker vi under våren vår organisation inom detta område.
- Vi deltar i olika samarbeten med kommuner och lokala näringslivsorganisationer, alla syftande till bättre platser, funktioner och innerstäder. Kommunernas engagemang i ”inre-stads-frågor” har, om något, ökat under året. Man vill agera, sätter upp mål och genomför olika förbättringsprojekt, både mjuka och hårda. Detta gäller allt från trivselfrågor till struktur- och byggnadsfrågor.
- Marknaden fortsätter att vara gynnsam. Detaljhandelns försäljning totalt i Sverige ökade under året med 3,3 procent. Prognosen för 2017 är +3,0 procent enligt HUI Research.
- Jag är helt övertygad om relevansen och potentialen i vår affärsidé, att med attraktivitet som ledstjärna, förbättra detaljhandelsberoende fastigheter på bra orter. Tillsammans med mycket kunniga och erfarna medarbetare och starka och engagerade ägare ser jag framåt med stor tillförsikt.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.