Image

Tekniska utmaningar för Point Hyllie

BYGG Grundläggningsarbetet har startat för det första av Point Hyllies fyra hus, det närmast arenan. Det faktum att den första byggnaden byggs på en befintlig tågstation gör arbetet till en teknisk utmaning. - Vi har gjort avancerade utredningar för att säkerställa byggnadens förutsättningar. Det unika kommunikationsläget gör att Point Hyllie har en speciell utgångspunkt, säger Pia Andersson, vd på Annehem Fastigheter AB.
Publicerad den 6 Oktober 2009

Bara 20 meter från Malmö arenas entré i Hyllie pågår just nu grundläggningen för det första huset av totalt fyra i det spektakulära projektet Point Hyllie. Tekniskt sett är det en utmaning att bygga. Det ska nämligen stå på den befintliga Citytunnelstationen, station Hyllies, tak. Då cirka 80 procent av byggnaden ligger tvärs över tunneltaket går det inte att grundlägga på traditionellt vis.

- Grundläggning sker nu av den norra spetsen, den närmast Malmö arena, med ett femtiotal betongpålar som står på kalkberget. Resten av byggnaden förankras via sex välarmerade betongpelare nere på Citytunnelns station, berättar Pia Andersson, vd på Annehem Fastigheter.

Point Hyllies första hus består delvis av en stålstomme som byggs i sektioner. I bottenvåningen finns dessutom en avancerad fackverkskonstruktion av stål för att fördela lasterna till betongpelarna nere på stationen. Stålkonstruktionen ger ett unikt synintryck både utifrån och inne i byggnaden.

- Point Hyllie har en spännande arkitektur med veckade och snedskurna fasader, delvis på grund av att det ska anpassas till det speciella läget det har, ovanpå en internationell tågstation, säger Pia Andersson.

Förutsättningarna har varit att tullmyndighetens lokaler ska inrymmas i Point Hyllies första hus.

- Tullmyndigheten ska sitta i Point Hyllies första hus. Då station Hyllie är den första tågstationen på svenska sidan efter Öresundsförbindelsen, ska tullmyndigheten ha egna hissar från sin lokal rakt ner till stationens plattform, säger Pia Andersson.

Att etablera ett hus för kommersiell verksamhet ovanpå en tågstation kräver år av utredningar och kalkyler för att säkerställa byggnadens egenskaper. Bland annat har avancerade 3D-beräkningar gjorts för att ta hänsyn till projektets speciella förutsättningar.

- Det är i snitt en halv meter från tunneltaket till golvet. I 3D-beräkningarna har vi tagit hänsyn till detta och sett till byggnaden i helhet vad gäller exempelvis laster, vind, vibrationer, stomljud och sättningar. Och projektet uppfyller uppsatta krav, berättar Pia Andersson.

I Point Hyllies första byggnad, den närmast Malmö arena, sker den första inflyttningen i november 2010 strax innan Citytunneln öppnar. Projektets fyra huskroppar bestående av bostäder, kontor och butiker beräknas att vara helt färdigställda 2013.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige