2008 blev ett turbulent år för den svenska detaljhandeln med en stark inledning och mycket svag avslutning. Den globala finanskrisen med efterföljande lågkonjunktur har slagit hårt mot den svenska ekonomin och detaljhandeln kommer inte undan oskadd.
Även om året blev förhållandevis bra omsättnings- och utvecklingsmässigt står det klart att den långa sviten med positiv tillväxt, tolv år i rad, nu är bruten.
Totalt ökade detaljhandelns försäljning i riket med 3,4 procent under 2008 och det är tydligt att den inbromsning av detaljhandelns tillväxt som började under andra halvåret 2008 även kommer att spilla över in i 2009.
De handelsplatser som ingår i årets upplaga av Stockholm Shopping omsatte under 2008 cirka 27 miljarder kronor och hade en tillväxt om mycket blygsamma 0,2 procent. Inte sedan 1992 har regionens köpcentrum haft en så låg tillväxt. Då ökade försäljningen med 0,4 procent, något som ändå var väldigt positivt i relation till hela detaljhandeln som totalt under året minskade med fem procent.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.