– Hållbarhet har alltid varit viktigt för oss och genomsyrar allt vi gör. Vi grundades av två idealister som ville använda sin kunskap till att vara med och bygga upp ett hållbart samhälle efter andra världskriget. Det är nyttigt att se över, ifrågasätta och vrida på frågan och att få in nya tankesätt. På så sätt kan vi bli ännu mer hållbara, både i våra affärer och i vårt agerande och skapa samhällsnytta med våra kunder och medarbetare, säger Niklas Sörensen, vd för Ramboll i Sverige, om de nya tillsättningarna.
Louise König är en välkänd hållbarhetsprofil i Sverige med 20 års erfarenhet inom hållbar affärsutveckling och kommunikation, på bland annat Coop, KF och Ikea. Hon utsågs till Sveriges bästa hållbarhetschef 2018 och har bland annat bidragit till att Coop blev Sveriges hållbaraste varumärke enligt Sustainable Brand Index. På Ramboll kommer hennes fokus att vara affärsutveckling, omvärldsperspektivet och den långsiktiga agendan.
– Jag har länge varit intresserad av samhällsbyggarbranschen och Ramboll är ett företag med bra värderingar och fantastiska kompetenser. Vi ska skapa en plattform för att ta oss an de globala utmaningarna och ambitionen är att hitta synergier i de befintliga affärerna och att skapa nya affärer för att hjälpa våra kunder att lösa de stora samhällsutmaningarna, säger Louise König, Manager Sustainability Business Development på Ramboll.
Louise börjar på Ramboll den 9 september och kommer att jobba i nära samarbete med Anna Essehag som blir Manager Sustainability Transformation på Ramboll den 1 oktober.
Anna Essehag har arbetat på Ramboll i två år som managementkonsult med fokus på hållbarhet. Hon har bland annat hjälpt kunder i arbetet med Agenda 2030. Anna har sedan tidigare erfarenhet från näringslivet, EU och FN. I den nya rollen kommer Annas fokus vara att skapa nya nätverk och arbetsprocesser inom Ramboll för att mobilisera kraften och kunskapen så att den kommer till nytta i samhället.
– Vi har många idéer som vi ser fram emot att förverkliga, konkreta åtgärder för att driva långsiktig förändring. Det är många som arbetar med hållbarhet på Ramboll och nu samlar vi oss på ett tydligare sätt. Oavsett om vi agerar internt eller externt gör vi det med kunderna i åtanke, och viktigast av allt – invånarna, de som ska dra nytta av det vi gör, säger Anna Essehag.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.