Image

Kommunalt bolag ringde döv - anmäls till DO

JURIDIK Ett kommunalt bostadsbolag har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, DO, av en hyresgäst.
Hyresgästen menar att bolaget har undvikit att kontakta honom angående ett fel i lägenheten.
Bolaget hade ringt till hyresgästen - men hyresgästen är döv.
Publicerad den 9 Augusti 2010

Örebrobostäder har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, DO, av en hyresgäst.

Hyresgästen menar att bolaget har undvikit att kontakta honom angående ett fel i lägenheten.

Bolaget hade ringt till hyresgästen - men hyresgästen är döv.

Enligt anmälan ska Örebrobostäder ha informerats om att mannen var döv, och att han ska kontaktas med sms, skriver Hem & Hyra.

Men Ö-bo ska ha ringt honom för att informera om mögel i bostaden.

I anmälan står det, enligt Hem & Hyra: \"De anställda har förmodligen tyckt att det skulle ha varit för besvärligt att ta kontakt med en döv person, och därmed har de låtit bli, och i och med det har de till och med riskerat NN:s hälsa.\"

Den anmälde tycker att det är kränkande och nedlåtande mot en döv att inte få bemötas utifrån sina förutsättningar.

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige