Siffrorna talar sitt tydliga språk. Under de kommande åren står både allmännyttiga och privata fastighetsägare inför stora renoveringsbehov. Det handlar både om mer omfattande renoveringar, men också om renoveringar där man fokuserar på en viss del av lägenheten eller vill höja standarden och skapa mer miljövänliga boenden.
– Tanken bakom Move Up är att vi vill kunna erbjuda en både trygg, effektiv och lönsam process kring omflyttningsrenoveringar, säger Benny Petersson som är key account manager på Ahlsell med ansvar för landets största privata fastighetsbolag. Det är viktigt att säkra fastigheternas värde och utnyttja dess framtida potential, men också att skapa hem som hyresgästerna trivs och mår bra i.
En omflyttningsrenovering innebär att när en tidigare hyresgäst flyttat ut, rustas lägenheten upp för att en ny hyresgäst snabbt ska kunna flytta in. Fördelarna är minimerade driftskostnader, möjlighet att omförhandla hyran och inte minst nöjda hyresgäster som får flytta in i en nyrenoverad och fräsch lägenhet.
Rätt produkter till rätt plats i rätt tid
Ett Move Up-samarbete med Ahlsell inleds med ett möte där man tillsammans tittar på vilka behov och ambitioner som finns med fastighetsbeståndet. Redan på ett tidigt stadium väljs ett sortiment som förpackas i ett eller flera lägenhetspaket. Det sparar in på framtida arbete, förenklar administrationen och skapar en enhetlig standard.
– Vi vill bidra till en trygg förvaltning under lång tid och hjälper kunden att göra bra materialval, säger Benny Petersson. Vi lyfter fram produkter som är energieffektiva och har lång garantitid. För att underlätta för de entreprenörer som gör avropen jobbar vi mycket med beställningsmallar.
När kunden har gjort en uppskattning av hur många lägenheter som kommer att renoveras under en viss period skrivs ett avtal. Detta ger Ahlsell möjlighet att förhandla med sina leverantörer och ta fram en kostnadseffektiv lösning. Avtalet ligger också till grund för att artiklarna ska finnas i lager och kunna levereras när de behövs.
Efter det att en hyresgäst sagt upp sitt kontrakt rullar arbetet igång. En beställning görs och samma dag som lägenheten står tom finns både arbetskraft och material på plats. Beställningarna administreras på samma sätt oavsett om det handlar om tre lägenheter i samma trappuppgång eller tio lägenheter utspridda över hela Sverige. Rätt produkter levereras till rätt plats vid rätt tidpunkt för att arbetet ska flyta smidigt.
Modern och enhetlig standard i alla renoverade lägenheter
Per Lagerlöf är inköpschef på Balder som äger, förvaltar och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter och hotell i de nordiska länderna. Hösten 2016 blev Balder det första fastighetsbolaget som gick in i en Move Up-process i samarbete med Ahlsell.
– Ahlsells koncept Move Up går helt i linje med vår produkt HEM där vi ger våra äldre lägenheter en rejäl ansiktslyftning med modern och enhetlig standard, oavsett var i Sverige de ligger. Uppgraderingen görs då våra lägenheter sägs upp för att sedan stå klara när det är dags för nästa hyresgäst att flytta in. Konceptet underlättar vårt arbete genom att vi får tillgång till ett utvalt sortiment som är skräddarsytt för våra behov.
Balder har som målsättning att renovera så många lägenheter som möjligt. Det innebär upp till tio lägenheter eller fler per månad som blir vakanta i de stora miljonprogramsområdena. I Ahlsells åtagande ingår att leverera inredningsdetaljer till badrum och lägenhet.
– Vi är nöjda med Move Up-konceptet och samarbetet med Ahlsell så här långt, men visst finns det en förbättringspotential. Logistiken kan effektiviseras ytterligare och förpackningarna får gärna bli mer genomtänkta. Dessutom borde ännu fler produktområden kunna ingå i Move Up, anser Per Lagerlöf.
Inför 2018 har Ahlsell skapat en dedikerad Move Up-grupp bestående av ett antal innesäljare som ska bistå kunderna under hela processen. I deras arbetsuppgifter ingår bland annat att ta fram förslag på artiklar, göra beställningsmallar, hantera beställningar, ansvara för leveranser och logistikfrågor samt att agera kontaktpersoner till kundernas entreprenörer.
Vår satsning på Move Up ligger helt i linje med Ahlsells löfte att göra våra kunders vardag lite enklare, avslutar Benny Petersson.
- Axel Ohlsson
axel@fastighetssverige.se
Skicka denna artikel till e-post
Skriv ut/PDF