Det var företagets fokus på "omtanke" som gjorde att Ulrika Petré intresserade sig för Bjerking. Omtanke i kombination med det faktum att företaget är medarbetarägt och präglat av en familjär stämning.
– Bjerking kommunicerar rakt in i hjärtat om att tänka nytt och hållbart. För mig betyder värderingar och företagskultur mycket och jag skulle inte välja vilket företag som helst. Bjerking är ett familjärt företag där vi månar om varandra. Detta i kombination med en ödmjuk och prestigelös ledning gör att jag stortrivs att arbeta med företagets HR-frågor. Dessutom är det coolt att få möjligheten att vara på ett företag med så många kompetenta och engagerade medarbetare, säger Ulrika Petré.
I sin nya roll vill Ulrika Petré fokusera på företagskultur, ledarskap, medarbetarskap och att förvalta och förfina den unika familjära kulturen på Bjerking, även när företaget växer. Det handlar både om att behålla kompetenta medarbetare och att attrahera nya. Bjerking strävar efter en personalomsättning mindre än åtta procent.
Det går bra för Bjerking med en rapporterad vinst på 20 miljoner kronor i Q1 och en rörelsemarginal på 14 procent. Företaget behöver fler medarbetare för att kunna möta den ökade efterfrågan.
– Vi kan helt klart erbjuda något unikt jämfört med våra "medspelare" i branschen. Det är inte bara det att vi är lagom stora. Bjerking är ett traditionellt företag på många sätt men har blivit högst moderna med vårt sätt att vara och den stämning vi har på företaget. Vi tror på ett modernt ledarskap och att leda med hjärtat, säger Ulrika Petré.
Vi kan se ett skifte efter pandemin där människor tänker efter mera när det gäller sin livssituation. Många medarbetare vill ha större flexibilitet mellan arbete och fritid och här tror Anders Wärefors, VD på företaget, att Ulrika Petré med sin bakgrund och inställning kan stötta Bjerking.
– Jag är väldigt glad att Ulrika vill vara med på vår fortsatta företagsresa, säger Anders. Ulrika är en mycket kompetent och erfaren ledare med stort hjärta. Ulrika passar bra in i vår företagskultur och delar synen att vi behöver se till "hela människan" i vår fortsatta utveckling av såväl företaget som medarbetarna. Särskilt som vi befinner oss i en tid med snabba förändringar och nya utmaningar för oss som företag.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.