Med fem starka hyresgäster bidrar retailparken till att göra handelsområdet Boländerna än mer attraktivt. Största aktör - med en butik på knappt 6 800 kvadratmeter - är Media Markt. De får sällskap av Toys R Us, Sportson, Hemtex och Cervera.
- Strax under 200 000 invånare, en köpstark befolkning och en placering längs E4:an gör Uppsala till en särskilt intressant stad. Utöver detta har retailparken helt rätt placering i Boländerna, där Tycho Hedéns Väg korsar Stålgatan, säger Dan Fæster, vd för TK Development i Sverige.
Med Uppsalas karaktäristiska och berömda vattentorn som granne får retailparken ett mycket synligt läge som ytterligare förstärks av att de närmsta grannarna är välkända kundmagneter som Ikea, Bauhaus och Coop.
Retailparken i Uppsala är såld till tyska IVG Immobilien AG, en av Europas största fastighetsaktörer som äger och förvaltar fastigheter till ett värde av cirka 22,7 miljarder euro. Försäljningssumman uppgår till cirka 200 miljoner kronor.
Försäljningen är baserad på forward funding, vilket betyder att investorn har betalat i takt med att TK Development har fört upp byggnaden.
- Förra året öppnade vi shopping- och upplevelsecentret Entré i Malmö. Nu öppnar vi en retailpark i Uppsala och senare under året öppnar vi en retailpark i Danderyd nära Stockholm. Alla tre projekten är sålda till investorer som vi har haft ett samarbete med i flera år vilket, mer än något annat, visar att vi står starka på den svenska marknaden, säger Dan Fæster och tillägger att alla tre projekten, som tillsammans är cirka 65 000 kvadratmeter, är sålda genom forward funding.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.