Image

Tengbom bakom Grand Hotels nya lobby

Bygg/Arkitektur I fredags visades Grand Hotels nyrenoverade lobby upp. – Vi har arbetat tillsammans med Grand Hotel i många år, och det känns därför extra roligt att få vara med och uppdatera hotellets hjärta – lobbyn, säger Karin Hagelberg på Tengbom.
Publicerad den 16 Februari 2015
Tengbom står bakom renoveringsarbetet av Grand Hotels lobby som visades upp i fredags.  Bild: Tengbom
Tengbom står bakom renoveringsarbetet av Grand Hotels lobby som visades upp i fredags.

Den nya lobbyentrén framhäver vackra detaljer såsom stuckaturer på väggarna och kombinerar marmorgolv och antikviteter från 1800-talet med ett avancerat ljud- och ljussystem.

Tengbom vet vad det innebär att bevara Grand Hotels historia och känsla vid renoveringsarbeten. Redan 1920 var Ivar Tengbom med och ritade hotellets festlokal Vapensalen som ligger i anslutning till Spegelsalen. Tengbom har sedan dess haft ett nära samarbete med Grand Hotel.

– Vi har arbetat nära tillsammans med Grand Hotel i många år, och det känns därför extra roligt att få vara med och uppdatera hotellets hjärta – lobbyn. Ivar Tengbom gjorde Grand Hotels lobby på 20-talet och vi har jobbat med att hitta tillbaka till den känslan, men samtidigt tillföra nya, moderna lösningar, säger Karin Hagelberg, arkitekt på Tengbom.

I renoveringen har golvet i lobbyn bytts ut till ett nytt marmorgolv med stora infällda mattor, möblemanget har uppdaterats samtidigt som antikviteteter som funnits på hotellet sedan 1800-talet har kvar sin centrala plats och ett nytt ljud- och ljussystem har installerats. Den nya lobbyn har även tillgänglighetsanpassats. Tengbom har arbetat nära inredaren Sanna Nathansson från Eyeinterior.

Arkitekt Axel Kumlien ritade Grand Hotel 1874. Ivar Tengbom ritade på 1920-talet hotellets fasad och festlokalen Vapensalen. Sedan dess har Tengbom gjort omfattande ombyggnader på Grand Hotel.

– Lobbyn är såklart väldigt viktig för oss eftersom det är där gästerna får sitt första intryck. Lobbyn är också hotellets hjärta och avgörande för helhetskänslan. Dagens gäster förväntar sig att lobbyn i ett femstjärnigt hotell håller samma standard som resten av upplevelsen.

Vi har nu tagit fram en lösning, som är skräddarsydd för Grand Hotel och där inredning, ljus och ljud skapar en harmonisk, behaglig miljö där våra gäster kan trivas, berättar Pia Djupmark, vd för Grand Hotel.

- Henrik Ekberg
henrik@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige