Svenska Dagbladet skriver att EuroMaint, Green Cargo och SJ är starkt kritiska. Det talas om att Jernhusen jackar hyrorna och använder "rena maffiafasoner".
Våra verkstäder har fått enorma hyreshöjningar. I Hagalund vill Jernhusen höja från 1 000 kronor kvadraten till 1 500 och i Göteborg från 600 kronor till 1 200. Dessutom vill man ha niomånaders hyresavtal med oss, alltså rena rivningskontrakten, säger EuroMaints koncernchef Ole Kjörrefjord till Svenska Dagbladet.
SJ-chefen Jan Forsberg är också kritisk mot Jernhusen.
Även det sista monopolet måste få en lösning. Vi har alla mött att Jernhusen vill sätta så kallade marknadsmässiga hyror men vi är inte riktigt överens om dessa hyresnivåer. Vi kan inte leva med skyhöga prishöjningar från en dag till en annan. Jag förstår inte varför man blandar ihop infrastrukturen med kommersiella fastigheter, säger han till Svenska Dagbladet.
Vd Per Berggren på Jernhusen har dock viss förståelse för kritiken.
När en marknad avregleras blir det lätt komplikationer. Nu är vi inne i en utvecklingsfas och konkurrensutsätter marknaden. Jag kan därför förstå att CargoNet och andra kan vara arga, säger han till tidningen.
Generellt är det dock inte några hyreshöjningar på 50100 procent, menar han. Att man ändå höjer så kraftigt beror på att hyrorna i början var subventionerande när gamla SJ bolagiserades. Nu styr marknadskrafterna och justeringar måste göras för att släppa in alla aktörer, skriver Svenska Dagbladet.
Om den nämnda hyreshöjningarna säger han:
Det är ett förhandlingsutspel. Och vi följer hyreslagstiftningen. Vi vill försöka anpassa hyrestiden till SJ:s underhållsplaner.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av CDVI
Presenteras av Aros Kapital
Ekonomi/Finansiering Fondförvaltaren Peter Norhammar tipsar om tre fastighetsaktier att ge bort i julklapp, där bland annat en storspelare inom logistik borde finnas med på önskelistan. Dessutom blickar han tillbaka på det volatila året och spanar om förväntningarna på fastighetsbörsen under 2025.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.