Sedan två år tillbaka har Västra Götalandsregionen, tillsammans med Västtrafik, Göteborgs Stad, Möndals stad och Partille kommun, arbetat med att ta fram en gemensam målbild för framtidens kollektivtrafik i området.
– Medborgardialogen Next Stop 2035, som vi genomförde hösten 2015, bekräftar vår analys om att resorna måste gå snabbare, att fler tvärförbindelser mellan stadsdelar behövs och den visar också att invånarna är öppna för nya inslag i kollektivtrafiken, som till exempel linbana, säger Jörn Engström, projektledare på Västra Götalandsregionen.
Förslaget går nu ut på remiss till kommuner och myndigheter, innan politikerna i kommunerna och Västra Götalandsregionen kan fatta beslut om målbilden i slutet av året. Förslagen till åtgärder utreds ytterligare, och en åtgärdsplan i flera steg blir underlag för förhandling och beslut om finansiering och genomförande.
Sammantaget bedöms målbildens utbyggnad av infrastruktur kosta mellan 25 och 30 miljarder kronor.
Inslag i framtidens kollektivtrafik:
• Linbanor som effektivt överbryggar Göta älv och andra barriärer.
• Snabbussar med egna körbanor längs trafikleder och stationsliknande hållplatser (BRT) – kanske med självkörande elektriska fordon (med bemanning).
• Stombuss 2.0 som innebär en vidareutveckling av dagens stombusstrafik.
• Uppsnabbning av några spårvägslänkar och komplettering med några nya.
Exempel på förslag till satsningar:
• Innerstadsring för spårväg, genom ny spårväg på Norra Älvstranden från Frihamnen till Lindholmen, ny älvförbindelse från Lindholmen till Stigberget och vidare mot Linnéplatsen – ökar pålitligheten och kortar restiderna.
• Linbanor i tre olika sträckningar över älven – överbryggar barriärer.
• Allélänken: Ny spårväg från Haga till Polhemsplatsen - avlastar Brunnsparken
• Mellanstadsringen för snabbussar från Mölndal till Frölunda Torg, över Älvsborgsbron till Lindholmen och vidare till Partille – skapar tvärförbindelser och möjliggör bostadsbyggande.
• Spårvägsförberedda stombusstråk mot Vårväderstorget respektive Backa – ökar pålitligheten och knyter ihop områden.
• Spårväg knutpunkt Mölndal–Åbro, möjliggör bostadsbyggande och ökar tillgänglighet till arbetsplatser i Åbro.
• Nya och uppgraderade stombusstråk: Toltorpsdalen, Kallebäck–Gårda–Svingeln, City–Gullbergsvass-Gamlestadstorget och Partille–Bergsjön–Angered – möjliggör bostadsbyggande och skapar tvärförbindelser.
Presenteras av Quandify
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.