Image
Ny snabbspårvagn.
Ny snabbspårvagn. Bild: Västra Götalandsregionen

Så kan kollektivtrafiken i Göteborg byggas ut

Bygg/Arkitektur Nya trafikslag, nya förbindelser mellan stadsdelar och snabbare resor i kollektivtrafiken. Det är i korta drag vad förslaget till framtidens kollektivtrafik i Göteborg, Mölndal och Partille innebär.
Publicerad den 14 Mars 2016
Linbanan är en del av förslaget. Bild: Västra Götalandsregionen
Linbanan är en del av förslaget.

Sedan två år tillbaka har Västra Götalandsregionen, tillsammans med Västtrafik, Göteborgs Stad, Möndals stad och Partille kommun, arbetat med att ta fram en gemensam målbild för framtidens kollektivtrafik i området.

– Medborgardialogen Next Stop 2035, som vi genomförde hösten 2015, bekräftar vår analys om att resorna måste gå snabbare, att fler tvärförbindelser mellan stadsdelar behövs och den visar också att invånarna är öppna för nya inslag i kollektivtrafiken, som till exempel linbana, säger Jörn Engström, projektledare på Västra Götalandsregionen.

Förslaget går nu ut på remiss till kommuner och myndigheter, innan politikerna i kommunerna och Västra Götalandsregionen kan fatta beslut om målbilden i slutet av året. Förslagen till åtgärder utreds ytterligare, och en åtgärdsplan i flera steg blir underlag för förhandling och beslut om finansiering och genomförande.

Sammantaget bedöms målbildens utbyggnad av infrastruktur kosta mellan 25 och 30 miljarder kronor.

Inslag i framtidens kollektivtrafik:
• Linbanor som effektivt överbryggar Göta älv och andra barriärer.
• Snabbussar med egna körbanor längs trafikleder och stationsliknande hållplatser (BRT) – kanske med självkörande elektriska fordon (med bemanning).
• Stombuss 2.0 som innebär en vidareutveckling av dagens stombusstrafik.
• Uppsnabbning av några spårvägslänkar och komplettering med några nya.

Exempel på förslag till satsningar:
• Innerstadsring för spårväg, genom ny spårväg på Norra Älvstranden från Frihamnen till Lindholmen, ny älvförbindelse från Lindholmen till Stigberget och vidare mot Linnéplatsen – ökar pålitligheten och kortar restiderna.
• Linbanor i tre olika sträckningar över älven – överbryggar barriärer.
• Allélänken: Ny spårväg från Haga till Polhemsplatsen - avlastar Brunnsparken
• Mellanstadsringen för snabbussar från Mölndal till Frölunda Torg, över Älvsborgsbron till Lindholmen och vidare till Partille – skapar tvärförbindelser och möjliggör bostadsbyggande.
• Spårvägsförberedda stombusstråk mot Vårväderstorget respektive Backa – ökar pålitligheten och knyter ihop områden.
• Spårväg knutpunkt Mölndal–Åbro, möjliggör bostadsbyggande och ökar tillgänglighet till arbetsplatser i Åbro.
• Nya och uppgraderade stombusstråk: Toltorpsdalen, Kallebäck–Gårda–Svingeln, City–Gullbergsvass-Gamlestadstorget och Partille–Bergsjön–Angered – möjliggör bostadsbyggande och skapar tvärförbindelser.

- Maria Olsson Äärlaht
maria@lokalnytt.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Alvendal om produktivitetsbetänkandet: "Kraftig överbyråkratisering i Sverige"

Bostäder I veckan kom Produktivitetskommissionen med sitt delbetänkande, med Kristina Alvendals rapport som bilaga. Fastighetssverige tog ett snack med Alvendal om hennes tankar kring rapporten, delbetänkandet och vägen framåt för svenskt bostadsbyggande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige