Detaljhandelns försäljningsvolym ökade i oktober med 1,4 procent i kalenderkorrigerade och säsongsrensade tal jämfört med september.
– Dagligvaruhandelns försäljning, exklusive Systembolaget, ökade med 0,1 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,4 procent i oktober jämfört med september, säger, Jeongwon Kim, statistiker på SCB.
Men jämfört med oktober i fjol minskade detaljhandelns försäljningsvolym med 1,0 procent. Sällanköpvaruhandeln minskade med 2,8 procent. Under 2023 har månadsförändringarna i detaljhandeln varit både positiva och negativa: Vissa månader har försäljningen gått upp jämfört med föregående månad, andra har den gått ned. Men årsutvecklingen – alltså försäljningen jämfört med motsvarande månad ett år tidigare – har nu pekat nedåt i 18 månader i följd.
– I ett och ett halvt år har detaljhandelns försäljningsvolym minskat jämfört med motsvarande månad föregående år. Senast vi såg en uppgång i våra årsjämförelser var i april 2022, säger Jeongwon Kim och fortsätter:
– Det är framför allt sällanköpsvaruhandeln som gått tungt. Under 17 av de 18 senaste månaderna har sällanköpsvaruhandeln haft en mer negativ årsutveckling än dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget.
Presenteras av CDVI
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.