Två år efter det första spadtaget öppnar i dag Frölunda Torg en ny del av köpcentrumet med 20 butiker och ett nytt salutorg. Lokalerna är nu uthyrda till sista kvadratmetern, i och med att den tyska klädkedjan New Yorker tecknade de sista 900 kvadratmetrarna.
Bland de 20 nya butikerna finns gamla bekantingar som Kappahl och MQ samt butiker som är helt nya på Frölunda Torg som Clas Ohlson och Cassels. I november öppnar Gina Tricot och Onoff. Under första kvartalet 2010 tillkommer Team Sportia samt New Yorker.
800 miljoner investerade kronor har inte bara skapat mer shopping utan har också bidragit till en viktig del av hela stadsdelens förnyelse inklusive en ny spårvagnsstation och nya bostäder. Ett stort projekt som det här innebär ett djupt och långtgående samarbete med bland annat kommunen, som parallellt genomför stora investeringar i infrastruktur.
- Vi jobbar långsiktigt med Frölunda Torgs utveckling, säger Bo Jansson, Diligentias fastighetschef för köpcentrum. Vår ambition är att Frölunda Torg ska bli ett av Sveriges bästa köpcentrum och nu tar vi nästa steg för att nå det målet.
Den andra utbyggnadsetappen beräknas börja inom de närmaste veckorna. Målsättningen är att utöka dagens 135 butiker till närmare 200 inom två år. Prislappen för detta beräknas landa på runt 330 miljoner kronor. Den absolut största hyresgästen blir Åhléns, som satsar långsiktigt i Frölunda Torg genom att öppna ett 3 000 kvadratmeter stort profilvaruhus. Andra stora hyresgäster blir inredningsbutiken Lagerhaus och den tyska skokedjan Deichmann.
- Vi har funnits på plats i Frölunda Torg under 43 år och omsättningen har varit mycket god. Kundunderlaget i området är väldigt bra och när vi fick möjlighet att expandera och göra en helt ny butik i köpcentrumet hoppade vi på tåget direkt, säger Håkan Wulff, Åhléns regionchef.
- Svenskarna har, lågkonjunkturen till trots, fortsatt relativt god privatekonomi och inom ramen för våra köpcentrum har vi ännu inte sett någon nedgång i omsättning. Vårt sätt att tackla lågkonjunkturen är att investera offensivt och utnyttja de låga byggkostnaderna säger Bo Jansson. Just nu utvecklar vi flera av våra anläggningar. Förutom i Frölunda Torg pågår ombyggnader i våra köpcentrum Gyllen (Linköping), Solkatten (Lerum) och Väla (Helsingborg).
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.