Image

Hallandsåstunneln försenas tre år till

BYGG 1991 fattade regeringen beslutet om att tunneln genom Hallandsåsen skulle byggas. Nu har bygget blivit ytterligare försenat. Tidsplanen om att bygget skulle stå klart 2012 har reviderats – senaste budet är att tunneln ska vara klar 2015. Den senaste förseningen innebär en fördyring på 800 miljoner kronor.
Publicerad den 13 Oktober 2008

- Vi beklagar att projektet fördyras och att utbyggnaden av Västkustbanan försenas, säger Lotta Brändström, chef för Banverkets Investeringsdivision.

Byggtakten i projektet har sedan omstarten 2004 varit långsammare än beräknat, men har ökat successivt. De senaste månaderna har takten varit god och 800 meter tunnel har byggts sedan i maj. Men den planerade sluttiden går inte att hålla.

- Byggmetoden fungerar bra och vi klarar de svåra tekniska utmaningarna och de höga miljökraven i projektet. Men vi klarar inte att hålla tid- och kostnadsramen, konstaterar Lotta Brändström.

Banverket har träffat en överenskommelse med entreprenören Skanska-Vinci om att dela på ansvaret för förseningen och justera kontraktet för färdigställande av projektet.

- Vi är nöjda med överenskommelsen och vi kommer att klara kostnadsökningen inom Banverkets totala ramar för investeringar eftersom flera projekt går bättre än planerat.

Hallandsås är en av de största flaskhalsarna på Västkustbanan och tunneln ökar kapaciteten från fyra tåg i timmen till 24 och möjliggör dubbelt så tunga godståg på sträckan.

- Mot bakgrund av att efterfrågan på järnväg slår nya rekord är förseningen mycket olycklig, säger Lotta Brändström.

Projektet startades om 2004 efter sju års byggstopp. För att klara de stora utmaningarna på miljö- och kvalitetsområdet valdes en byggmetod med tunnelborrmaskin och tätande betonginklädnad. Metoden har fungerat bra men gått långsammare än beräknat. Förseningen beror framförallt på vissa komplicerade berg- och vattenförhållanden som inte kunnat förutsägas. I våras nådde borrmaskinen mellanpåslaget mitt på åsen. Maskinen genomgick omfattande underhåll och borrhuvudet byttes ut. Hela byggmetoden har utvärderats och nya prognoser för framdriften har gjorts.

Den totala projektkostnaden inklusive det arbete som gjordes på 1990-talet är med dagens fördyring 10,5 miljarder i 2008 års penningvärde. Idag är 57 procent av huvudtunnlarna färdiga.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Du är aldrig bättre än din senaste affär"

Bolag Neobo stärker upp i toppen av bolaget genom rekryteringen av Ali Ali som ny transaktionschef. För Fastighetssverige berättar han vad som lockade med att ansluta till Neobo, om sin snabba karriärsutveckling, om tiden på Rikshem, om sin syn på transaktionsmarknaden för bostäder samt om vilken nytta han har av sin karriär som fotbollsdomare.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige