- Certifieringen är baserat på ett antal delområden, utifrån vilka byggnadens miljöpåverkan bedöms, betonar Citycon Sveriges vd Ulf Attebrant.
Några av punkterna som har lett till platinum-nivån:
# Bra kommunikationsläge. Köpcentrumet är integrerat med tunnelbanestation, bussterminal och tvärbana. Parkeringsgaraget är byggt under jord, och på så vis maximeras markanvändningen. Även parkeringsgaraget främjar låga utsläpp; bilar med låga utsläpp dirigeras till separata, gröna parkeringsrutor. För att ytterligare utnyttja marken effektivt och uppfylla målet om att skapa en servicenära och tät stadsstruktur, har nya bostäder byggts ovanpå köpcentrumet.
# Energisnålt. Anläggningen använder cirka 40 procent mindre vatten än motsvarande standardsystem. Energisimuleringar visar en energibesparing på 18.9 procent baserat på jämförbara standardvärden. Dessutom har varje butikslokal sin egen elmätare, luftkonditioneringen drivs av fjärrkyla och köpcentrumets elektricitet genereras från vindkraft.
# Återvunnet byggmaterial. Lösningarna för avfallshantering garanterar en hög grad av återvinning, och 95 procent av avfallet från byggfasen återvanns. Större delen av byggnadsmaterialet producerades lokalt, inom en radie av 80 mil från Liljeholmen. Man valde byggnadsmaterial som släpper ut minimalt med lukt och partiklar i inomhusluften.
- Lösningar som vi valde för att nå den högsta Leed-nivån ökade byggkostnaderna med cirka 1-2 procent, säger Ulf Attebrant.
- Under byggnadens livslängd, kommer denna investering att betala sig genom lägre löpande fastighetskostnader, vi räknar exempelvis med att energipriser och vattenpriser inte kommer att sänkas på sikt.
Liljeholmstorget öppnade i oktober 2009 och är Citycons tredje Leed-certifierade projekt, efter Trio i Finland och Rocca al Mare i Baltikum.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Aros Kapital
Karriär Ola Serneke beskriver sig som lika delar ekonom, ingenjör och entreprenör. Nu kan han även kalla sig författare. I boken Högt över molnen så delar han med sig av lärdomar, med- och motgångar under de år som han varit aktiv i branschen. Förhoppningen som han har med boken är att den ska inspirera och kanske främst att de yngre som är på väg in i branschen. Tipsen riktar sig till de som siktar högt och som därmed ska kunna ta till sig av hans resa och de delar i hans personlighet som gjort de stora drömmarna till verklighet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.