I rapporten ”Market Edge – Retail will never be the same again” menar Axa att e-handeln har vuxit sig så stark att den i dag utgår ett påtagligt hot mot lönsamheten i fysiska butiker, och därigenom också utgör ett hot mot hyrestillväxten inom retail.
Axa menar i rapporten att:
# Investerare prisar felaktigt in en uppgång i försäljningen i fysiska butiker. Axa menar att 90 procent av den framtida tillväxten i Storbritannien, Frankrike och Tyskland mellan 2012 och 2016 hamnar i e-handeln. Så här långt menar Axa att investerarna inte har identifiera den framtida svaga utvecklingen i de fysiska butikerna.
# Den ekonomiska krisen ökar skillnaderna i pris mellan e-handeln och den fysiska handeln, en utveckling som Axa tror kommer att fortsätta också efter krisen, eftersom kunderna vänjer sig vid att handla billigare på nätet.
# Den gällande förutsägelsen att 25 procent av handeln i Storbritannien kommer att ske online år 2020 är underskattad, enligt Axa, som menar att det snarare rör sig om 30 procent.
Axa menar att Frankrike kommer att drabbas hårdast på de tre största europeiska marknaderna, sett till en ”försäljningsminskning per ytenhet” på 5,5 procent. Siffran kommer från att man räknar med en försäljningsminskning på 1,5 procent samtidigt som det handelsytorna planeras att öka med 4,3 procent.
Spanien drabbas ännu värre, 5,7 procent i försäljningsminskning per ytenhet.
För Storbritannien ligger minskningen på 1,5 procent och för Tyskland 3,5 procent.
Sverige går dock åt motsatt håll. Här räknar Axa med en ökning på 1,2 procent i försäljning per ytenhet, beroende på en stark handelstillväxt och en relativt liten planerad utbyggnad av handelsyta.
Mot bakgrund av detta ger Axa följande råd till investerare:
# Prioritera storlek, stora köpcentrum ger bättre möjligheter att kontrollera externa faktorer och ger mer möjligheter att kombinera shoppingen med andra nöjen.
# Var försiktig med att investera i Frankrike, som drabbas hårdast av de stora europeiska marknaderna.
# Prioritera fysiska butiker med "lyx-hyresgäster", där e-handeln har svårare att konkurrera.
# Handelsplatser som besöks av penningstarka turister är inte lika sårbara inför skiftet till e-handel.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.