* Glasvägg mellan tåg och plattform.
* Omfattande miljö- och ventilationsanläggningar för stationerna.
* Stor satsning på cykelparkeringar.
* Öppnare stationslösningar och bättre ljudmiljö.
* Förberedande arbeten för framtida tunnelbana till Nya Karolinska.
Det är de stora nyheterna i det tilläggsavtal som Stockholm Läns Landsting, Stockholms Stad och Banverket kommit överens om och som under torsdagen presenterades av stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm och projektchefen på Banverket Kjell-Åke Averstad. Det nya avtalet kompletterar det genomförandeavtal om Citybanan som parterna tecknade för ett och ett halvt år sedan.
Åtgärderna som nu avtalats ingår i den bedömda totalkostnaden för Citybanan på cirka 16 miljarder kronor. Landstingets och Stockholms stads del av finansieringen av Citybanans nya pendeltågsstationer blir cirka 4,4 miljarder kronor. Stockholms stads andel uppgår till 975 miljoner kronor och Landstingets till 3385 miljoner kronor.
Citybanan - den sex kilometer långa tunneln mellan pendeltågsstationen Stockholms södra och Tomteboda skall vara klar för trafik 2017. Då invigs också de två nya stationerna Odenplan och City.
Det är första gången i Sverige som det, för så här trafikerade stationer, kommer att byggas glasväggar med dörrar vid plattformskanterna. Tåget styrs till ett givet stoppläge och säkerhetsdörrarna öppnas i höjd med tågdörrarna när tåget stannat vid stationen.
- Det förbättrar säkerheten och betyder också att på- och avstigningarna kan gå fortare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan. Avtalet betyder att projekteringsförutsättningarna nu är klara och vi bygger moderna, säkra och komfortabla stationer till Citybanans framtida pendeltågsresenärer.
- Stationerna får nu en utformning som möter framtidens krav på en god och trygg miljö för SL:s resenärer. Våra resenärer väljer ett miljövänligt alternativ och ska känna sig trygga på stationerna. Med Citybanan kommer vi att både kunna utöka pendeltågstrafiken och förbättra punktligheten betydligt, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.
- Med denna satsning får alla tusentals pendlare som varje dag kommer att nyttja stationerna bra omstigningsmöjligheter. Det kommer att locka fler att resa kollektivt, vilket är viktigt för stadens fortsatta utveckling, säger stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund.
Arbetet med ett bygga Citybanan inleddes redan i våras när regeringen gav klartecken till att genomföra projektet. Järnvägsplanen har varit utställd och synpunkterna har sammanställts och bearbetats. Projektering och produktionsplanering pågår. Förberedelser med byggande av arbetstunnlar har startat både vid Norra Stationsgatan och Torsgatan. Spåromläggningar pågår i Tomteboda. De stora anläggningsarbetena beräknas starta hösten 2008.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.