SL har under många år bedrivit underhåll av pendeltåg i Älvsjödepån, som ligger strax söder om Stockholm. Jernhusen förvärvade depån från staten i samband med bolagiseringen av Statens Järnvägar 2001. SL har sedan dess hyrt depån av Jernhusen samtidigt som de ansvarat för drift och underhåll samt de investeringar som gjorts under senare år.
Jernhusen och SL har under lång tid diskuterat hur depåkapacitet kan tillhandahållas på bästa sätt för pendeltågstrafiken. Både en fortsatt hyresrelation och en försäljning av depån till SL har varit aktuell.
Depåer i storstadsregioner och trafiknära lägen är en del av Jernhusens kärnverksamhet men med anledning av det speciella hyresupplägget med SL på Älvsjödepån bedömdes att en försäljning var det bästa alternativet.
- Vi är mycket glada att vi nu har kommit överens om en lösning som blir bra för både Jernhusen och SL samt för pendeltågstrafiken i Stockholm. Vi fortsätter att investera i stationer, depåer och kombiterminaler samtidigt som SL kan fortsätta utveckla Älvsjödepån, säger Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen.
Landstingsfullmäktige fattade beslut att förvärva depån vid sammanträdet den 3 december. Tillträdesdag blir den 27 december 2013, förutsatt att landstingsfullmäktiges godkännande vunnit laga kraft.
Bygg/Arkitektur Mark- och miljööverdomstolen har nu gett positivt besked gällande utvecklingen av centralenområdet i Göteborg. Domen, som inte kan överklagas, gäller detaljplanen för området norr om Centralstationen i Göteborg och möjliggör att fler delar av projekt Centralstaden Göteborg kan bli verklighet. Fastighetssverige har talat med Henrik Kant, stadsbyggnadsdirektör på Göteborgs stad, om projektet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.