Inredningskonceptet i Odd Mollys flaggskeppsbutik på Humlegårdsgatan har fått mycket uppmärksamhet för sin originella stil och förmåga att både lyfta fram kläderna och varumärket. Nyligen utsågs också Odd Mollys butik till ”Årets inredningskoncept” på modetidningen Habits årliga Modegala.
- BSK Arkitekter gör en väldigt medveten och intensiv satsning på handel just nu och vi får många nya uppdrag. Vårt framgångsrecept är att vi kan stärka både varumärket och försäljningen med oväntade och innovativa lösningar, säger Marco Checchi, inredningsarkitekt på BSK Arkitekter.
Ett nyligen avslutat uppdrag är AKH, en butik med kläder för yrkesproffs inom alltifrån restaurang till byggen. AKH ville överge tidigare stora köplador och anlitade BSK Arkitekter som tog fram ett helt nytt butikskoncept. Där visas varorna på ett oväntat sätt och butiken fungerar även som en social mötesplats för kunderna. Dessutom görs en hållbarhetsutvärdering av hela butiken där samtliga material som använts mäts ur miljö- och klimatsynpunkt.
I dagarna slutförs också ett projekt där BSK Arkitekter tagit fram ett butikskoncept för Box Bazaar, en ny butikskedja med modeaccessoarer från starka varumärken. Den första butiken kommer att öppna i Gallerian i Stockholm den 22 september.
Förutom de mer inredningsinriktade uppdragen satsar BSK Arkitekter på projekt för nya handelsplatser såsom köpcentrum och gallerior. BSK Arkitekter har idag flera uppdrag i hela Sverige, som än så länge inte har offentliggjorts.
- Många väljer oss på grund av vår bredd – att vi kan både butikskoncept och logiken för en framgångsrik handelsplats. Nya konsumtionsmönster ställer nya krav. Vi förstår hur fastighetsägare, butiker och konsumenter tänker. Och ser därmed vilka konceptuella och strukturella omvandlingar som krävs för framgångsrika affärer, säger Alessandro Cardinale.
BSK Arkitekters senaste rekrytering inom handelsområdet är retailspecialisten Cilla Pettersson. Hon kommer senast från Thomas Eriksson Arkitekter med uppdrag för exempelvis WeSc, Cubus och Apotek Hjärtat.
Dessutom har Cilla flera års erfarenhet från Paris och London där hon bland annat jobbat med Mercedes-Benz Showroom och butiker på Bangkoks flygplats.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.