I direkt anslutning till terminalområdet på Arlanda flygplats planerar kommunen tillsammans med LFV en utbyggnad av kontorslokaler och andra kommersiella lokaler. Utsläppstaket har nåtts. Kommunen anser dock att det både går att klara utsläppstaket och att utöka handeln inom terminalområdet. Därför föreslår kommunen statliga åtgärder och ett tolvstegsprogram.
- Regionens arbetsmarknad och ekonomi är beroende av Arlanda, liksom hela Sveriges utveckling. En framtid där Arlanda tvingas krympa istället för att växa gör mig djupt bekymrad. Jag kräver att staten tar sitt ansvar och vidtar åtgärder som gör att vägtrafikens andel av utsläppen minskar radikalt, säger Anders Johansson (s).
Detta är åtgärdsprogrammet som kommunen presenterar:
1. Öka konkurrensen för tågtrafiken till Arlanda
2. Sänk priserna på Arlandabanan
3. Tidigare ombyggnad av korsande spår söder om Märsta
4. Gods- och persontransporter på tåg till och från Arlanda
5. Bygg om Märsta station
6. SL och UL ska köra miljöbussar till Arlanda
7. Flygbussarna ska köras med miljövänligt bränsle
8. Behåll tullverksamheten i Kapellskär
9. Fler miljömackar vid Arlanda
10. Inför handel med utsläppsrätter även för flyget
11. Tillåt endast miljötaxi till Arlanda
12. Sänkta parkeringsavgifter för miljöfordon och samåkare
Bygg/Arkitektur Mark- och miljööverdomstolen har nu gett positivt besked gällande utvecklingen av centralenområdet i Göteborg. Domen, som inte kan överklagas, gäller detaljplanen för området norr om Centralstationen i Göteborg och möjliggör att fler delar av projekt Centralstaden Göteborg kan bli verklighet. Fastighetssverige har talat med Henrik Kant, stadsbyggnadsdirektör på Göteborgs stad, om projektet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.