– Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma. Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är med andra ord fortsatt tufft, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
– Rådande restriktioner om hemmaarbete och att inte umgås i större kretsar har en negativ inverkan på kläd- och skohandeln. E-handelsförsäljningen av framförallt kläder har fortsatt att växa och väger upp för en viss del av tappen i de fysiska butikerna. Fortsatt är det dock väldigt många modeföretag som knappt håller sig ovan ytan, och då är det redan många som tvingats lägga ned sin verksamhet, säger Mats Hedenström.
– Hoppet om vaccination, som ska möjliggöra möten människor emellan, är det ljus i tunneln som hela branschen hyser sitt hopp till. Därför är det glädjande att vaccinationstakten ökat och att allt fler kan träffa sina nära och kära, vilket på sikt bådar gott för modehandeln. Vi ser att det finns ett stort uppdämt behov av att köpa kläder och skor när pandemin är över, avslutar Mats Hedenström.
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.