Projektet omfattar två nya terminaler och kommer att förändra hamnens utseende radikalt. Anläggningsarbetet inleds våren 2009 och den nya hamnanläggningen beräknas kunna tas i drift under det första halvåret 2011. Skanska, som är totalentreprenör, räknar med att i genomsnitt sysselsätta drygt 100 personer i byggprojektet.
- Vi är glada över att ha vunnit uppdraget att utveckla Malmö Hamn och därmed få vara med och forma stadsbilden i Malmö för framtiden. Skanska har stor erfarenhet av hamnutbyggnader och vi har byggt ett flertal hamnprojekt i södra Sverige. Det är också positivt att det här uppdraget bidrar till att säkra arbetstillfällen under en svår period, säger Kenneth Nilsson, vice vd i Skanska Sverige.
Den nya hamnen medför en rad miljöfördelar då godstrafiken flyttas ut från de mest citynära områdena som i framtiden istället kan användas för annan bebyggelse. Tanken är att i den nya hamnen skapa optimala förutsättningar för omlastning mellan de olika transportformerna fartyg, lastbil och järnväg.
Projektet genomförs i samarbete med Malmö Stad, som äger marken i Norra Hamnen, och CMP, som står för själva hamnverksamheten. Arbetena på plats inleds omgående.
CMP:s hamnareal för projektet i Norra Hamnen ligger sammanlagt på cirka 430 000 kvadratmeter vilket i runda tal motsvarar ungefär 50 fotbollsplaner.
Karriär Efter 19 år i Veidekke och senare det som blev Nordr så har Mårten Othérus haft titlarna regionchef, affärsutvecklingschef och investeringschef. Nu kan han sätta verkställande direktör på meritlistan. Han berättar om hur han vill ta sig an bolagets utveckling framåt.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.