– Sedan 1971 har det i princip bara gått godståg till och från Trelleborg, men om drygt ett år kan trelleborgarna ta tåget till Malmö, Köpenhamn, Lund och Helsingborg. Enligt kommunen är det något av det största som hänt stadens invånare på länge, så vi är stolta att bidra till denna viktiga knutpunkt och även till fler miljöanpassade resor, säger produktionschef Klaus Wittkämper, NCC.
Med Pågatågen blir restiden mellan Trelleborg och Malmö 30 minuter och persontågstrafiken ökar möjligheterna att arbetspendla mellan städerna, samt minskar belastningen på miljön.
Intill Pågatågsperrongen och gamla Centralstationen bygger NCC de nya delarna av ett modernt resecentrum, som ska stå klart i december 2015 innan tågen rullar in vid årsskiftet 2015/2016.
Det innebär att flera trafikslag samlas här och att bussterminalen blir ny knutpunkt för regionens bussar. Runt resecentrumet anlägger NCC torgytor med planteringar och bygger ett stort antal cykelparkeringar med tak nära entréerna.
NCC bygger också om Järnvägsgatan (Riksväg 9) i anslutning till stationen. Gatan förflyttas söderut och får en bussfil. Dessutom bygger NCC gångbanor och cykelvägar runt om resecentrum.
Även Centralstationen, som varit järnvägsmuseum och kontor efter att persontågen försvann, kommer återuppstå och bli en del i resecentrumet. Det arbetet sker dock i en annan entreprenad.
Sedan persontågstrafiken till Trelleborg lades ner 1971 på grund av få resande har enbart godståg trafikerat sträckan för vidare färjetransport till och från Tyskland och Polen. Undantaget det anrika Berlintåget som gått alla år till och från Malmö, men utan av- och påstigning i Trelleborg.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.