Visselblåsarfunktionen ska fungera som en kanal för den som misstänker missförhållanden, men inte vill vända sig direkt till företaget. Tjänsten ska inte vara en funktion inom Lulebo utan upphandlas av en extern utförare. Dels kommer en extern funktion för mottagande av tips om oegentligheter upprättas och dels en extern funktion där relevanta tips utreds. Upphandling av funktionerna har inletts.
Till mottagningsfunktionen kan medarbetare eller andra personer anmäla om man misstänker allvarliga oegentligheter som exempelvis mutor, bedrägerier, stöld eller andra oegentligheter, när någon gynnas av sin tjänsteställning. Den som larmar ska känna trygghet i att man kan ha full anonymitet.
– Vi verkar i en utpekad riskbransch för korruption och syftet är att minska risken för oegentligheter och öka förtroendet både internt och extern. Lulebo är en betydelsefull köpare av nybyggnationer, renoveringar och drift av våra fastigheter och vi hanterar stora inköp. Den som larmar ska känna trygghet i att man har full anonymitet, säger Lulebos vd Anna-Stina Nordmark Nilsson.
– Visselblåsare fyller en viktig funktion i både privat och offentlig sektor. Det är viktigt att eventuella missförhållanden kommer fram och åtgärdas, fortsätter hon.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Ekonomi/Finansiering Vad formar ekonomin och hur märker vi att den håller på att förbättras? Ekonomijournalisten Henrik Mitelman gav sin analys på Pandox Hotel Market Day om vilken samhällsgrupp som styr vad som händer här näst.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.