– Det känns riktigt bra att nu starta det praktiska arbetet med att utveckla Sisjön till att bli en attraktiv mötesplats med liv och rörelse också utanför kontorens och butikernas öppettider, säger Nils Rydh, vice vd för Alaska Fastigheter.
Bauhaus var den första aktören som tecknade avtal för att etablera sig på fastigheten där golvtillverkaren Forbo Forshaga tidigare hade sin tillverkning och sitt huvudkontor. Totalt planerar Alaska Fastigheter att bygga 100 000 kvadratmeter avsedda för kontor och handel. En satsning som beräknas kosta cirka 1,5 miljarder kronor, varav 75 miljoner avsätts för att bidra till utvecklingen av trafiknätet i området.
– Tack vare uthyrningen till Bauhaus kunde vi påbörja fastighetsutvecklingen här i Sisjön med full kraft. Strax efter avtalet med Bauhaus gjorde vi även klart med Biltema, som inom några veckor påbörjar bygget av sitt 7300 kvadratmeter stora varuhus alldeles intill Bauhaus, säger Nils Rydh.
Enligt Nils Rydh innebär Bauhaus och Biltemas etableringar att hela områdets attraktionskraft ökar och att det snart finns två nya starka skäl för besökare från Göteborg och Mölndal att komma till Sisjön. Förutom handel och kontor planerar Alaska Fastigheter att etablera fler restauranger, lekland, bowling, hotell och en biograf.
– Med Bauhaus och Biltema som nya aktörer i området lägger vi nästa bit i pusslet som utvecklar Sisjön till en levande mötesplats där människor kan arbeta, shoppa, mötas, trivas och må bra. Hela området är inne i en väldigt expansiv fas. De närmaste åren planeras det för att bygga cirka 5 000 nya bostäder i närheten av Sisjön, bland annat i Kobbegården, Sisjö Terrass, Eklanda, Balltorp och i området Pedagogen Park. Det innebär ett växande kundunderlag och ett utökat behov av aktiviteter och tjänster också vid sidan av handel, säger Nils Rydh.
Det nya Bauhausvaruhuset, som blir ett av Sveriges största Bauhausvaruhus, beräknas stå färdigt i september 2016 och bidra med 200 nya arbetstillfällen i Göteborgsregionen.
– Vi har sett fram emot den här byggstarten länge och är nu väldigt glada över att äntligen vara igång. Faktum är att vi har arbetat i över 10 års tid för att etablera oss just här i Sisjön då läget är ett av Göteborgs absolut bästa och området ett av Göteborgs mest expansiva, säger Johan Saxne, marknadschef för Bauhaus Sverige.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.