– Handlarna spår en svagare försäljningsutveckling jämfört med samma period förra året. Samtidigt tenderar handlarnas framtidstro att ofta vara låg i januari, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Varannan handlare tror att antalet medarbetare i handeln som helhet kommer att minska de kommande tre månaderna. Under förra året minskade handlarnas förväntningar på lönsamheten kraftigt och ligger kvar på låga nivåer.
I januari månads Handelsbarometer fick handlarna också svara på frågor om kampanjer. Trenden med kampanjdriven försäljning väntas fortsätta att öka.
Fyra av tio handlare (39 %) räknar med att de kommer att ha fler kampanjer under 2016 jämfört med 2015. Endast var tionde handlare (9 %) tror att kampanjerna blir färre.
– Den kampanjdrivna försäljningen är här för att stanna. Handlarnas utmaning ligger i att anpassa affärsmodellerna för att kunna nå lönsamhet, säger Jonas Arnberg.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.