Citytunneln i Malmö är ett av de största infrastrukturprojekten i Sverige. Det tillför det nationella järnvägsnätet en betydande kapacitetsökning samtidigt som den förbättrar lokaltrafiken i regionen.
Juryns motivering:
”Målen för tid, kostnad och ändamålsenlighet har uppnåtts och överträffats vid byggandet av Citytunneln i Malmö. Stationer med högklassig arkitektur och konstnärlig utsmyckning har skapats. Ett tydligt ledarskap med fokus på framdrift, ett metodiskt arbete med praktisk riskhantering samt prestigelöshet och öppenhet för olika kompetenser kännetecknar det föredömliga projektgenomförandet.”
PROJEKTFAKTA
Total längd: 17 kilometer, varav 6 kilometer under jord.
Underhålls av: Trafikverket.
Byggentreprenör: Malmö Citytunnel Group.
Byggstart: 2005.
Färdigställt: December 2010.
Trafikslag: Tågtrafik.
Antal tågspår: Dubbelspår.
Bostäder I veckan kom Produktivitetskommissionen med sitt delbetänkande, med Kristina Alvendals rapport som bilaga. Fastighetssverige tog ett snack med Alvendal om hennes tankar kring rapporten, delbetänkandet och vägen framåt för svenskt bostadsbyggande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.