Att på ett smidigt och effektivt sätt kunna erbjuda och distribuera parkeringsplatser till sina hyresgäster har i årtal varit ett bekymmer för fastighetsbolag. Men den stora administrationsinsats som tidigare krävts går nu i stor utsträckning att minska genom en helt eller delvis automatiserad uthyrning.
– Vakanser kostar pengar. Så för varje uppsägning gäller det att hitta en så effektiv process som möjligt för att få in en ny hyresgäst innan ett objekt blir vakant, säger Robert Martinsson.
– Genom att använda sig av ett automatiskt system för p-platser registreras uppsägning av hyresgästen själv på webbplatsens "Mina sidor". FAST2 publicerar sedan automatiskt ut det lediga objektet enligt en publiceringsmall som riktar sig till rätt personer i olika steg. I första steget till exempel till de som bor närmast så att man ger sina hyresgäster möjlighet att ha en parkering nära bostaden. I det sista steget kan kanske vem som helst få möjlighet att hyra parkeringsplatsen, om ingen av de närmast boende tagit chansen.
Samtliga objekt läggs ut och visas upp för hyresgästerna som får chans att anmäla sitt intresse. När intresseanmälan är gjord och rätt person eller personer hittats erbjuds p-platsen till hyresgäst automatiskt av systemet och kontrakt tecknas sedan av den sökande på "Mina sidor".
– Att systemet tar hand om alla steg gör att man som fastighetsbolag sparar in mycket resurser som tidigare behövts läggas på administration, säger Robert Martinsson.
Användandet av automationssystem har fått en rejäl skjuts framåt sedan bank-id slog igenom på bred front.
– FAST2 erbjuder olika signeringsmöjligheter där det kan räcka att man är inloggad i systemet eller att man får en sms-kod skickad till sig. Normalt så sker det via bank-id för där finns en säkerhetsnivå som göra att många bolag känner sig trygga.
– Men oftast handlar det om att man har ett halvautomatiskt system där en handläggare som övervakar processen finns med och godkänner det sista steget. Det beror på vilken nivå av automatisering fastighetsbolagen känner sig bekväma med och systemet tillåter. Kunden själv väljer precis vilken nivå de vill ligga på.
Systemet har vuxit fram genom att fastighetsbolagens och hyresgästernas behov har mötts. Resultaten är tydliga. Bland FAST2:s kunder har vakansgraden för parkeringsplatser sjunkit markant.
– Exempelvis har en av våra större kunder minskat sin vakansgrad på parkeringsplatser med närmare 40 procent, berättar Robert Martinsson.
– Utöver att man sparar stora summor pengar genom minskade vakanser och mindre administration så gör systemet att man skaffar sig väldigt nöjda kunder genom att tillhanda hålla snabb, smidig och effektiv service i ett transparent system där alla har möjlighet att se vad som händer.