Image
Tar krafttag mot dopning.
Tar krafttag mot dopning. Bild: Fabege

Fabege stöttar Arne Ljungqvists globala kampanj mot doping

Bolag Dopingjägaren Arne Ljungqvist uppmanar samhället, näringslivet och sportens värld att gå samman för att bekämpa dopingens utbredning. Tillsammans med Fabege lanseras en ny symbol och de två första i en serie av skulpturer som kommer att placeras i Monaco och Stockholm.
Publicerad den 15 Juni 2016
Den nya symbolen mot dopning i form av en bronsskulptur ska placeras i Stockholm och i Monaco. Bild: Fabege
Den nya symbolen mot dopning i form av en bronsskulptur ska placeras i Stockholm och i Monaco.

Den globala kampanjen kommer att gå under hashtaggen #pureforsure och kommer att belysa viktiga frågor inom ren idrott och folkhälsa.

Fabege tar första steget i Sverige och manifesterar sitt stöd för satsningen i och med placeringen av skulpturen med namnet Et Purus i Arenastaden. Skulpturens latinska namn anspelar på det olympiska mottot från 1894 ” Citius, altius, fortius…et purus”, som betyder Snabbare, högre, starkare…och ren.

Bronsskulpturen, som skapas av den amerikanska konstnären Sassona Norton, blir en samlande symbol för insatser inom utbildning, forskning och informationsspridning riktade både mot samhället och mot sportens värld. Syftet är att synliggöra frågor kring ren idrott och folkhälsa.

– Vi har under många år medvetet satsat på hållbarhet och hälsa som en integrerad del av vår verksamhet. Nu går vi steget längre och manifesterar vårt ställningstagande i samhällsutvecklingen med en konstnärlig utsmyckning i Arenastaden samtidigt som vi aktivt initierar insatser kring utbildning- och informationsspridning, säger Christian Hermelin, vd på Fabege.

Dopingen är inte bara ett stort problem inom idrotten. Användningen av dopingpreparat ökar snabbt även bland vanliga motionärer, ungdomar och andra som söker kemiska genvägar för att höja sin prestation, bli snyggare eller till och med öka sin koncentrationsförmåga. Preparaten används för att bygga muskler, gå ner i vikt eller för att kunna prestera bättre i skolan och på jobbet.

Dopingpreparaten är lätta att få tag på via internet och de sprids numera även via kosttillskott i vanliga butiker runt om i landet. Bristfällig kontroll kring kosttillskottens tillverkning och innehåll gör att många användare får i sig farliga dopingsubstanser utan att ens vara medvetna om det då innehållet i förpackningen alltför sällan redovisas utförligt på etiketten.

- Det är med stor tillfredsställelse jag konstaterar att en seriös samhällsaktör som Fabege tar aktivt ansvar och initiativ i den här frågan. Användning av dopingmedel är idag ett problem som finns mitt ibland oss. Vi behöver verkligen allt stöd vi kan få för att nå ut till nya målgrupper och för att informera och utbilda allmänheten om detta i syfte att förändra attityder och beteenden. En skulptur i Arenastaden utgör en mycket stark och välkommen symbol för det viktiga budskap som ”ren hälsa och ren sport” innebär, säger Professor Arne Ljungqvist.

Skulpturen kommer att produceras i en serie och det är bekräftat att en skulptur kommer även placeras i Monaco. Utöver det har inledningsvis den Internationella Olympiska Kommitteen, det internationella Friidrottsförbundet samt ett antal andra parter och städer bjudits in att delta i kampanjen.

- Doping har tyvärr drabbat min idrott under många år men det finns organiserade krafter som arbetar mot det. Att det sprider sig utanför idrotten och ner i åldrarna är mer skrämmande eftersom där står ju användarna på helt egna ben. Arne är en legend och den person i världen som troligtvis har störst trovärdighet inom doping, så det är både skönt och beundransvärt att han nu tar sig an dopingen även utanför sportens värld. Jag stöttade skulpturprojektet redan 2011 och är glad att svenska Fabege nu ansluter sig till idén att gemensamt arbeta aktivt för både ren hälsa och ren sport, kommenterar Carolina Klüft.

Valet att placera skulpturen Et Purus i Arenastaden är väl genomtänkt. Här finns många företag som har hälsa högt upp på agendan och genomströmningen av människor ökar årligen tack vare att företag och boende löpande flyttar in, evenemangen på Friends Arena lockar allt fler och inte minst alla besökare till Mall of Scandinavia.

- Vi i Solna välkomnar privata initiativ som bidrar till samhällsutvecklingen på ett positivt sätt. Ren idrott och folkhälsa är viktiga frågor och om vi gemensamt kan nå ut till fler och förhindra att våra ungdomar gör ogenomtänkta val är mycket vunnet, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna.

Avtäckningen av skulpturen kommer att ske i Arenastaden under våren 2018.

- Henrik Ekberg
henrik@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige