Informations- och analysföretaget Datscha håller just nu på att rekrytera personal som ska vidareutveckla bolagets produkt.
- Vi har utökat utvecklingsbudgeten kraftigt och kommer bland annat inom kort att ha anställt åtta personer till produktavdelningen varav sex är utvecklare.
Detta innebär att Datscha i början av 2013 kommer att ha cirka 25 anställda, varav ett drygt tiotal utvecklare. Det är flera delar som ska vidareutvecklas:
# Nya funktioner.
- Vi kommer att utveckla flera unika nya funktioner som kunderna har efterfrågat. Jag kan i nuläget inte gå in i detalj på vad det handlar om.
# Nya samarbeten ger nya funktioner.
- Många tredjepartsaktörer som sitter med någon form av unik tjänst eller data ser oss som en väg att nå fastighetsbranschen. Det kan handla om olika typer av information, index eller i princip vad som helst.
# Datscha som ett verktyg för samverkan.
Kraven på att ha koll på sina tillgångar höjs i takt med nya regelverk införs, det är en trend i hela världen. Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan och användande av vår funktion för samordnad värdering, som fokuserar på att skapa externa värderingar av hög kvalité som samtliga aktörer i branschen förstår. Samordnad värdering i Datscha erbjuder en gemensam värderingsmodell och kommunikationsplattform som är kraftfull, effektiv samt enkel att förstå.
# Modernisering av plattformen.
- Det arbetar vi med hela tiden, man måste hänga med i den snabba utvecklingen. Vi ska vara ledande i allt vi gör.
Datscha finns nu i Sverige och Finland, men under andra halvan av 2013 kommer Datscha att lanseras i Europa.
- Vi har titta på vilka länder i Europa som kan vara intressanta. Förutsättningarna är att det ska finnas tillgängliga data som vi kan köpa in från tredje part, och att det ska finnas en tillräckligt stor marknad.
Man kan tänka sig att Tyskland är ett naturligt land för er?
- Nej, faktiskt inte. Där är informationen utspridd på olika bundesrepubliker och det finns dessutom ganska skarpa skyddslagar som gör informationen svårtillgänglig. Tyskland blir i alla fall inte det första landet vi går till.
Hur ser konkurrensen ut i Europa?
- I alla länder finns information att tillhandahålla online, framförallt i Storbritannien som är en stor och transparent marknad. Men jag skulle säga att det inte finns någon som är i närheten av vår bredd. Vi har pratat med ett 50-tal potentiella kunder och det känns att vår produkt är efterfrågad.
Du kommer från mjukvarubranschen och har nu varit vd för Datscha, som är sprunget från fastighetsbranschen, i nio månader. Vad har du tillfört med din bakgrund?
- Fokus på produktutveckling. Man måste acceptera att en produkt aldrig blir klar. Det är även viktigt att kunna paketera en produkt så den passar för olika kunder med olika behov – både funktionsmässigt och prismässigt. Sedan har jag arbetat i Australien, Asien och Belgien och är väl ganska van att driva ny business på nya marknader.
Datscha är ett dotterbolag till Stronghold, som också äger bland andra Newsec och Niam.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.