Svenska konsumenter har tillsammans med konsumenter i 20 andra europeiska länder blivit tillfrågade om sina shoppingvanor. Totalt ingick 21 000 personer i CBRE:s studie som resulterat i en ny researchrapport.
Studien visar att majoriteten av europeiska konsumenter (88 procent) främst är ute efter ett brett butiksutbud och en shoppingupplevelse när de väljer var de ska göra sina inköp. De viktigaste faktorerna för samtliga konsumenter är alltjämt att köpcentrat ska vara rent, prisvärt och bekvämt. Vikten av att kunna umgås och få en social upplevelse när man handlar fortsätter att vara en viktig faktor för de yngre shopparna (18–24 år).
Sociala medier fortsätter att påverka hur konsumenterna handlar och här är det shoppande kvinnor (36 procent), ungdomar 18–24 år (40 procent) och höginkomsttagare (35 procent) som i högst grad använder sig av sociala medier för att hålla sig uppdaterade kring butikernas specialerbjudanden och events.
Här kan man se stora regionala skillnader mellan de yngre konsumenterna, endast
24 procent av konsumenterna i Tyskland använder sociala medier jämfört med 60 procent i samma åldersgrupp i Rumänien och 62 procent i Turkiet. Män och kvinnor i Storbritannien och Danmark är de som är minst engagerade när det gäller att hålla sig uppdaterade om shopping via sociala medier.
Peter Gold, Head of Cross-Border Retail, CBRE, kommenterar:
- Den övergripande shoppingupplevelsen kan vara helt avgörande för ett köpcenters framgång. När konsumenterna blir allt mer krävande tvingas köpcenterägare i större utsträckning investera för att göra sina köpcentra mer "upplevelseorienterade" i syfte att öka både antalet besökare såväl som tiden som besökarna tillbringar i köpcentret. Förstklassiga matställen, underhållning, events och lekområden för barn och vuxna blir allt vanligare.
Konsumenter rankade förekomsten av bra restauranger som en tilltalande faktor när de valde var de skulle handla och vi tror att detta kan bidra till att förlänga konsumenternas shoppingupplevelse.
Unga konsumenter (18–24 år), framförallt i Storbritannien (31 procent) och Irland (36 procent), såg dessutom bra restauranger antingen som en extremt viktig eller väldigt viktigt faktor hos en shoppingdestination jämfört med 21 procent av konsumenterna som helhet.
Anders Malmgren, Head of Retail på CBRE i Sverige tillägger:
- Detta resultat går hand i hand med den utveckling vi ser i Sverige där nytillkomna gallerior och köpcentra som Mood och prisbelönta Emporia har fokuserat på ett brett utbud av högkvalitativ mat och dryck. Vår studie visar på vikten av att fastighetsägarna ser till vad deras köpcentra kan erbjuda konsumenterna utöver ren detaljhandel. För att säkerställa en långsiktig avkastning bör man överväga investeringar i faciliteter som tilltalar unga människor.
Undersökningen visade att nöjesfaciliteter som bio, bowling, gratis wifi och att köpcentret var en bra mötesplats för att träffa vänner på var viktiga attraktionsfaktorer, särskilt för unga konsumenter i Storbritannien och i de nordiska länderna. Denna sociala aspekt uppvisar även könsbetingad variation där 70 procent av de kvinnliga konsumenterna i Storbritannien säger att de förväntar sig att en shoppingdestination ska vara en bra plats att möta vännerna på, medan endast 49 procent av männen höll med om detta.
På CBRE är vår passion att leverera marknadsledande fastighetsrådgivning som gör det möjligt för våra kunder att blomstra – i hela världen.
CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA. Företaget har runt 80 000 anställda och fler än 450 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.
CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning inom – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med res...
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.