Den omtalade detaljplanen gäller ett antal fastigheter i Lockarp i Malmö där en ny, stor bussdepå med kapacitet för 200 bussar är tänkt att uppföras. Bussdepån ska säkerställa en depåkapacitet som klarar den kommande utvecklingen av kollektivtrafiken i Malmö.
Bussdepån är också nödvändig för elektrifieringen av Malmös stadsbussar. Depåkapaciteten och elektrifieringen är båda viktiga för Malmös möjligheter att uppfylla sina åtaganden i Storstadspaketet inom Sverigeförhandlingen. Malmös åtaganden i Storstadspaketet innebär bland annat en utveckling av kollektivtrafiken och ett bostadsåtagande om cirka 27 000 bostäder. Bussdepån beräknas bli arbetsplats för 700 anställda.
Anledningarna till att länsstyrelsen upphävde kommunens beslut var att anordnandet av ett påkörningsskydd mot ett teknikhus vid kontinentalbanan och anordnandet av räddningsvägar inte var säkerställt med bestämmelser i plankartan. Dessutom ansåg man från länsstyrelsens sida att framtagen riskutredning inte omfattat personevakueringar.
Med anledning av länsstyrelsens upphävning har ändringar nu gjorts i planhandlingarna och stadsbyggnadsnämnden har nu åter fattat beslut om godkännande av detaljplanen.
Planförslaget möjliggör bussdepåns behov av byggnader och anläggningar samt uppställningsytor för laddning av el bussar, rangeringsytor och parkering.
Stadsbyggnadsnämnden skickar nu förslaget till detaljplan till kommunfullmäktige för antagande.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.