Inom ramen för Boverkets stöd för utveckling av jämställda offentliga miljöer i städer och tätorter beviljades 2015 stöd till projektet "Resan till den jämställda platsen",
Projektet har bestått av tre delar; informationsinsamling och de två parallella processerna formgivning och metodutveckling.
I formgivningsprocessen har medborgardialog varit en viktig del. Två klasser på Eklidens skola i Nacka och Nacka gymnasium har under workshops varit med och tagit fram de värden och funktioner som de önskar ska karakterisera platsen och som gör den intressant och interaktiv. Några av slutsatserna var multifunktionalitet, lekfullhet, någonstans att plugga och att den ska kunna användas alla tider på dygnet och året.
Till skillnad från klassisk arkitektur som är väldigt centrerad, ofta en plats med en staty i mitten till exempel, så har platsen medvetet utformats till att bli decentraliserad. Människors olika rörelsemönster har också tagits i beaktning vilket resulterat i en plats som kan nås från olika håll.
Centralt för projektet har varit det tvärvetenskapliga samarbetet mellan arkitekter, jämställdhetsexperter och planerare. Den färdiga metoden hjälper planerare att leva upp till de lagstiftade kraven på jämställdhetsintegrering på ett kreativt sätt.
- Vi har länge arbetat med hållbar arkitektur i våra projekt och för oss är det naturligt att fördjupa oss i social hållbarhet och där utgör den jämställda platsen en viktig del, säger Rahel Belatchew Lerdell, chefsarkitekt, vd och grundare av Belatchew Arkitekter.
- Härnäst ser vi med spänning fram emot hur vi kan dela med oss av våra insikter och metoder från detta projekt med stadsplanerare runt om i landet och tillsammans forma bättre platser för alla invånare, säger Rahel Belatchew Lerdell.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.