Kinga Kinnunen står för kontinuiteten när nya Novi nu har tagit över förvaltningen av det drygt 500 000 kvadratmeter stora beståndet. Hon var tidigare förvaltningschef i uppdraget för Aberdeen Asset Managements räkning.
- Att ge sig på detta är förstås en rejäl utmaning, men också en fantastisk och unik möjlighet att få vara med och bygga upp något nytt där kvalité och engagemang är grundbultarna. Förutom att jag tycker att det är ett väldigt roligt och spännande uppdrag att få arbeta med så gjorde det driv och engagemang som initiativtagarna från Grandab visade upp samt huvudägaren Gullringsbos styrka och goda värderingar ett starkt intryck på mig, säger Kinga Kinnunen, som nu även är partner i Novi Real Estate, tillsammans med Jimmy Ronstad, regionansvarig för västra och södra Sverige och Henrik Forsberg som tillträder som teknik & projektansvarig.
Förutom Kinga Kinnunen har bland annat sex förvaltare följt med beståndet från Aberdeen: Anders Strandberg, Anna Liffner, Karl-Johan Grem, Ann-Christine Happonen, Susanne Söderlund i Stockholm och Anton Drott i Göteborg.
- Det har varit hektiskt. Vi har helt klart jobbat hårt med lite för få timmars sömn, men det är fantastiskt roligt! Det är mycket som ska falla på plats, vi har till exempel över 25 olika system som ska trimmas in, merparten av personalen är nya i uppdraget, rutiner ska sättas och rapporteringen i uppdraget – som är rapporteringsintensivt – ska komma igång på ett bra sätt. Med tanke på att bolaget bara har funnits i några månader så har vi jobbat på väldigt snabbt och det har gått otroligt bra.
- Vi behöver rekrytera på projektledarsidan och någon teknisk förvaltare. Det är viktigt att inte bara hitta kompetent personal utan rätt personal, det är något som vi inte tummar på. Initialt har vi konsultlösningar för några av våra tjänster vilket gör att vi är fullbemannade från start.
- Vi är ungefär 35 personer i nuläget och jag har aldrig varit på ett ställe med så engagerad personal. Det känns verkligen som att alla brinner både för att bygga upp ett bra bolag och för att leverera ett bra resultat till våra uppdragsgivare.
Novi är latin för ”ny” och nytänkande är ett av bolagets ledord. Bland det utmärkande för bolaget är att arbeta nära kunderna som sitter i fastigheterna – serviceanmälningar kan naturligtvis göras dygnet runt och Novi garanterar snabb återkoppling. De relationsskapande tjänsterna inom skötseln finns i egen regi – Novi har fem anställda kundvärdar i Stockholm och Göteborg. I Malmö, Uppsala och Helsingborg, där uppdraget endast omfattar ett fåtal fastigheter, köper Novi in tjänsten för att kunna vara på plats lokalt.
- Vår förhoppning är att företagen som hyr hos oss redan har märkt av våra kundvärdar. För oss är det oerhört viktigt att kundernas (våra hyresgästers) dagliga kontakt är anställd av Novi. Kundvärdarnas primära uppgift är att ge merservice och se till att kunderna är nöjda. De finns på plats och kan oftast komma med kort varsel. Det är en trygghet för kunden att veta vem man ska kontakta och att man snabbt får hjälp när något behöver åtgärdas.
Novi utmärker sig även genom att vara ett helsvenskt bolag med hundraprocentigt fokus på externförvaltning.
- Vi arbetar med förvaltning och därmed relevanta tjänster, det är vår kärnverksamhet. I och med att vi inte arbetar med till exempel transaktioner eller värdering minimerar vi också eventuella intressekonflikter som kan uppstå med ett bredare utbud av tjänster. Vi tror på att fokusera verksamheten och skapa rätt förutsättningar för att leverera bästa resultat till våra uppdragsgivare.
Kinga Kinnunen, Novi Real Estate.
- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se
Skicka denna artikel till e-post
Skriv ut/PDF