Det handlar om byggnader och rum för bostäder och kontor men tekniken kommer även att fungera för till exempel idrottshallar och skolor.
– Vi kommer att ge möjligheten att höra ljudmiljöer innan de finns, vilket kommer att förbättra förutsättningarna för att fatta rätt beslut i framtida bygg- och infrastrukturprojekt, säger Arne Nykänen, biträdande professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.
Han har tidigare arbetat med ljudapplikationer inom fordonsindustrin där ljud sedan länge använts för till exempel varningar eller påminnelser. Erfarenheter från detta, i kombination med dataspelsteknik och psykoakustik (läran om upplevelser av ljud), kommer att resultera i prototyper för att demonstrera VR-ljud.
– Realistiska VR-presentationer kommer att användas för att visa teknikens potential, säger Arne Nykänen.
Forskningen i projektet "VR-baserade verktyg för design av goda ljudmiljöer" bedrivs tillsammans med och på uppdrag av konsultföretaget Tyréns och finansieras av Stiftelsen för strategisk forskning.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.