Inför 300-årsjubileet av Göteborg byggdes en linbana ungefär vid Liseberg och upp till Johanneberg. Den blev dock kortvarig. Nu förs diskussioner om att bygga nya linbanor till 400-årsjubileet 2021.
- Detta har inte gjorts i Sverige tidigare. Det här var från början ett förslag som kom in från medborgare, och vi kom fram till att det inte var så tokigt, säger Emma Josefson, strategisk planerare på Trafikkontoret Göteborgs stad.
Stadslinbanor finns bland annat i Barcelona och La Paz och nu är alltså tanken att det eventuellt ska komma även till Göteborg, för att förbättra kollektivtrafiken.
- Linbanan tog steget från alperna in i städerna när man såg att det var effektivt i svårframkomliga områden, säger hon.
Gondolerna i linbanorna är tänkta att gå var 20:e sekund, med plats för upp till 24 personer i varje. En linbana över älven skulle behöva vara 60 meter hög för att båtar ska kunna passera under den.
De sträckor som diskuteras är Järntorget-Wieselgrensplatsen, Brunnsbo-Svingeln och framförallt Järntorget-Lindholmen.
Den sistnämnda sträckan skulle uppskattningsvis kosta runt 300 miljoner kronor att bygga.
- Men när den väl står på plats skulle detta vara ett väldigt billigt transportmedel, säger Emma Josefson.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Alecta Fastigheter slår till med en jätteaffär i Göteborg när Våghuset och Brick Studios förvärvas för 2,2 miljarder kronor från NCC. Lena Boberg, vd för Alecta Fastigheter, berättar hur byggnaderna kompletterar den befintliga portföljen, utvecklingen av området Masthuggskajen, synen på Göteborgsportföljen och hur man vill fortsätta växa i staden framöver.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.