Banverkets generaldirektör, Minoo Akhtarzand, ser positivt på den här nya typen av avtal.
- Arrendeavtalet kommer att främja konkurrensen mellan olika aktörer och transportörer på neutrala villkor. Vidare kommer kombiterminalen att bli både kostnadseffektiv och tillgänglig vilket blir till stor nytta för näringslivet i regionen, säger hon.
Godsbangården i Umeå planeras att tas i full drift den 1 september 2010 i samband med att Botniabanan öppnar, och Banverket arbetar på att skriva ett avtal med det kommunala bolaget INAB som arrendator av godsbangården.
Banverkets mål är att fler kombiterminaler ska drivas på samma sätt i framtiden. Tanken är att varje terminal ska ha en särskild förvaltare som investerar i den och driver den. Visionen är att Sverige ska ha en attraktiv kombitrafik där järnvägen står för de längre transporterna. Terminalerna ska vara användbara och effektiva både för nationella och internationella transportörer.
Banverket har som en av huvudinriktningarna i godsstrategin att underlätta kombinationen mellan olika trafikslag och göra detta kostnadseffektivt med hög tillgänglighet.
Första exemplet på en konkret åtgärd är färdigställandet av den nya
godsbangården i Umeå.
- Vi är mycket glada över att kunna erbjuda det strategiska godsnätet en modern terminal som mycket väl uppfyller framtidens krav för alla transportslag, säger Minoo Akhtarzand.
Juridik I april hölls hovrättsförhandlingar i det uppmärksammade Collector-målet där elva personer sedan tidigare är dömda i tingsrätten för insiderhandel i nischbanken som skedde under januari 2020. Nu har domen kommit och hovrätten frikänner samtliga inblandade utom en av de huvudmisstänkta före detta Balder-topparna som alltjämt döms för grovt insiderbrott även i hovrätten, den andre frikänns dock från åtalet om grovt insiderbrott. Fastighetssverige berättar mer.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.