Publicis Groupe är internationell koncern med säte i Paris och noterad på Paris-börsen med över 80 000 anställda som har verksamhet i över 100 länder. Nu samlar de sina Stockholms-byråer med dryga 200 medarbetare i Hammarby Sjöstad, vilket innebär att de samlokaliserar bolag som Starcom, Publicis Sapient, Zenith, BBH, MSL och Saatchi & Saatchi.
Det nya svenska huvudkontoret blir flexibelt, modernt och med kreativ karaktär genom Luma-husets industriella och öppna arkitektur. Två tidigare lokaler kommer att slås samman i en av den gamla lampfabrikens äldsta delar i Luma och kommer utgöra en spännande arena för både medarbetare, kunder och besökare.
– Karaktären i vår nya lokal i Luma kommer passa vår verksamhet perfekt. Vi vill å ena sidan kunna jobba integrerat och öppet för att kunna lösa uppgifter multi-perspektivt och å andra sidan utveckla specialistfunktioner i dedikerade team med anpassade ytor för detta. Vi tycker att hela området känns som ett av de mest progressiva och mest innovativa i Stockholm, berättar Göran af Klercker, vd för Publicis Groupe Sweden.
Byggnaden uppfördes ursprungligen 1929–30 i stilen svensk industrifunktionalism. Arkitekter var Artur von Schmalensee och Eskil Sundahl, som arbetade på uppdrag av beställaren Kooperativa Förbundet. Byggnaden är skyddad enligt Kulturminneslagen. Huset har tio våningsplan och har genom åren moderniserats och byggts till flera gånger. Kooperativa förbundets bedrev glödlampstillverkning här fram till 1970.
– Luma är en fantastisk byggnad med en helt unik karaktär som tydligt attraherar spännande och kreativa företag, därför är jag inte förvånad över att intresset har varit stort. Vi ser fram emot att välkomna Publicis Media till Luma och Hammarby Sjöstad, säger Andreas Malmsäter, uthyrningschef på Fabege.
Affärslogik Sverige har varit rådgivare åt Publicis Media i processen.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.