Publicis Groupe är internationell koncern med säte i Paris och noterad på Paris-börsen med över 80 000 anställda som har verksamhet i över 100 länder. Nu samlar de sina Stockholms-byråer med dryga 200 medarbetare i Hammarby Sjöstad, vilket innebär att de samlokaliserar bolag som Starcom, Publicis Sapient, Zenith, BBH, MSL och Saatchi & Saatchi.
Det nya svenska huvudkontoret blir flexibelt, modernt och med kreativ karaktär genom Luma-husets industriella och öppna arkitektur. Två tidigare lokaler kommer att slås samman i en av den gamla lampfabrikens äldsta delar i Luma och kommer utgöra en spännande arena för både medarbetare, kunder och besökare.
– Karaktären i vår nya lokal i Luma kommer passa vår verksamhet perfekt. Vi vill å ena sidan kunna jobba integrerat och öppet för att kunna lösa uppgifter multi-perspektivt och å andra sidan utveckla specialistfunktioner i dedikerade team med anpassade ytor för detta. Vi tycker att hela området känns som ett av de mest progressiva och mest innovativa i Stockholm, berättar Göran af Klercker, vd för Publicis Groupe Sweden.
Byggnaden uppfördes ursprungligen 1929–30 i stilen svensk industrifunktionalism. Arkitekter var Artur von Schmalensee och Eskil Sundahl, som arbetade på uppdrag av beställaren Kooperativa Förbundet. Byggnaden är skyddad enligt Kulturminneslagen. Huset har tio våningsplan och har genom åren moderniserats och byggts till flera gånger. Kooperativa förbundets bedrev glödlampstillverkning här fram till 1970.
– Luma är en fantastisk byggnad med en helt unik karaktär som tydligt attraherar spännande och kreativa företag, därför är jag inte förvånad över att intresset har varit stort. Vi ser fram emot att välkomna Publicis Media till Luma och Hammarby Sjöstad, säger Andreas Malmsäter, uthyrningschef på Fabege.
Affärslogik Sverige har varit rådgivare åt Publicis Media i processen.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.