Istället för att staden växer genom att breda ut sig på värdefull åkermark ska Malmö satsa på en ringlinje såväl under som över markyta och knyta ihop flera stadsdelar. Även helt nya stadsdelar planeras in vilka bland annat kommer att förläggas på öar som byggs upp längs med kusten.
I Swecos vision om en ringlinje i Malmö ser man flera fördelar som gör att staden kan växa i den utsträckning man räknar med. Visionen visar en framtida stadsbyggnads- och kollektivtrafikidé där staden kan växa utan att använda sig av åkermarken. Projektet har även knutit an till en planerad Öresundstunnel.
– Vårt förslag bygger på att Malmö satsar på spårbunden kollektivtrafik för att klara av en storlek på en halv miljon invånare. Med en metro knyter vi ihop nya och existerande stadsdelar i Malmös ytterområden och andra delar av staden. Det kommer även underlätta resandet till exempel mot Köpenhamn och samtidigt minska bilresandet, säger Urban Skogmar, ansvarig arkitekt och stadsplanerare på Sweco.
I förslaget ingår att man anlägger nya stadsdelar längs metrolinjen på öar utanför Ribersborgsstranden där uppemot 30 000 personer ska kunna bo och arbeta. Öarna skulle sträcka sig från Västra hamnen till Ön en bit utanför Ribersborgsstranden och även kunna integreras som ett kustskydd vilket gör att man säkrar staden för en höjd havsnivå.
Presenteras av Technogym
Bolag En ny storsatsning inom vård- och omsorgsfastigheter är inledd där Sehlhall med Nrep som delägare ska uppföra fastigheter för åtta miljarder under kommande fem år. Carl-Adam von Schéele, Sverigechef på Nrep, berättar för Fastighetssverige om investeringen i Sehlhall, målsättningen för bolaget och ger sin syn på marknadsutvecklingen för vård- och omsorgsfastigheter.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.