– Med Norrköpings nya godsbangård lägger vi ännu en pusselbit i den helhetslösning Sweco nu tar fram kring Ostlänksbygget. Här skapar vi en modern och optimerad bangård som möjliggör en fortsatt expansion för den viktiga och miljövänliga järnvägstransporten, säger Jan Thulin, vd för Swecos järnvägskonsulter.
Projektet är en del av förberedelserna inför byggandet av Ostlänken. Den nya järnvägssträckan kommer att skära av nuvarande godsbangård, som därför måste flyttas. Resultatet blir en optimerad lokalisering, en ny modern bangård för ankomst-, avgångs- och rangerspår, med en kapacitet som säkrar en fortsatt utveckling av godstrafiken.
– Norrköping är en expansiv region som ligger strategiskt med närheten till hamn och industri. Den nya godsbangården blir en viktig del i en robust tågtrafik och ett steg mot en fossilfri fordonsflotta 2030, säger Kristina Strömgren, enhetschef Sweco, stora projekt järnväg öst.
Värdet på uppdraget uppgår till cirka tolv miljoner kronor. Swecos arbete påbörjas i november 2016 och pågår till april 2018. Den nya anläggningen förväntas vara färdig att tas i bruk 2021.
Bygg/Arkitektur Från politikens håll så har man tagit ett större grepp om vikten av kultur i stadsutvecklingen. Under mandatperioden har det rödgröna styret i Göteborg uttalat ett mål om att just möjliggöra det och Pär Johansson (S), ordförande kulturnämnden i Göteborgs stad, säger att man inte längre kan se kulturen som ett komplement till stadsutvecklingen utan som en grundförutsättning. Därmed kräver det även en dialog mellan fastighetsägare och staden.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.