Inbjudna deltagare: Regeringskansliet, Stockholms stad, Region Stockholm, Lidingö Stad, Trafikverket, Tillväxtverket, Bonnier Fastigheter, Stockholms Hamnar, Kungsleden, Niam, Vasakronan, Wallfast och Capman.
Förlängningen av spårvägen är angelägen för att kunna möjliggöra smidiga och miljövänliga resvägar till city från såväl Norra Djurgårdsstaden som Lidingö. Spårväg City och Värtahamnen kan även utgöra en viktig nod i kollektivtrafiksystemet som helhet med dess strategiska placering. Trots en bred enighet kring behov och nytta så saknas konkreta förslag till hur finansieringen ska ske. Pandemins effekter har slagit hårt mot regionens tillväxt. Då är angelägna kollektivtrafikinvesteringar en viktig väg framåt och vi behöver bredda vårt synsätt rörande finansieringslösningar.
– Stadsutvecklarna i Värtahamnen tror att en stark samverkan är nyckeln. Om stat, region, kommuner och näringsliv tillsammans kan hitta rimliga finansieringslösningar, så bör vi också kunna få till en byggstart som går hand i hand med den pågående stadsutvecklingen, säger Kristina Alvendal, Stadsutvecklarna i Värtahamnen. Allt annat vore att skjuta sig i foten, avslutar Alvendal.
Mötet äger rum i november 2020. På dagordningen finns förslagsvis frågan om erfarenheter från tidigare liknande projekt i Sverige och i utlandet, statlig och lokal skattefinansiering, EU:s strukturfonder, Stadsmiljöavtal, medfinansiering från näringslivet, OPS-lösningar samt övrigt som berör satsningen. Det är angeläget att vända på alla stenar för att snarast möjligt få denna viktiga satsning på plats.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.