Solna har återigen utsetts till Sveriges mest företagsvänliga kommun och kommunen fortsätter att locka till sig nya företag. Nyligen meddelades att Johnson & Johnson, ett av världens största hälsoföretag, valt att flytta till Ulriksdal.
- Solna är i dagsläget ett av Stockholmsregionen mest attraktiva kontorslägen och vi ser att både svenska och utländska företag väljer att etablera sig här. Närheten till city, ett rikt kultur- och idrottsutbud, bra kommunikationer, hög kompetens och moderna lokaler är några av dragplåstren. Vi har under det senaste året noterat en justering uppåt i hyresnivån i prime-lägena i Solna och den genomsnittliga primehyran ligger i dagsläget på 2 300 kronor per kvadratmeter och år, säger Cecilia Gunnarsson, ansvarig för Research på CBRE Sverige.
Produktionen av nya kontorsytor fortsätter också i Solna. Fram till år 2016 tillkommer mer än 80 000 kvadratmeter, varav över 80 procent redan är kontrakterad. Därtill finns ytterligare flera projekt, bland annat Peabs projekt i Ulriksdal och Frösunda.
- Att Johnsson & Johnsson väljer att etablera sitt svenska huvudkontor i Ulriksdal visar att intresset för området är stort och vi är mycket stolta över vårt uppdrag att vara Peabs partner i projektuthyrningarna i både Ulriksdal och Frösunda, säger Hans Malmros på CBRE, ansvarig för uthyrningen i Peabs projekt i Ulriksdal.
På CBRE är vår passion att leverera marknadsledande fastighetsrådgivning som gör det möjligt för våra kunder att blomstra – i hela världen.
CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA. Företaget har runt 80 000 anställda och fler än 450 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.
CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning inom – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med res...
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Uthyrning Den lokala aktören ökar på med nya ytor, efterfrågan är så stor att ytterligare kvadratmeter behövs i centrala Göteborg. Vd:n Daniel Carlsson berättar mer om bakgrunden till satsningen, svårigheterna som påverkat konkurrenterna och den förändrade efterfrågan de ser.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.